Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

”Ajattelin että voi helvetti” – Mika Salon haave ensimmäisestä F1-voitosta mureni sivupeileihin vilkaisemalla

Mika Salolla oli selvät sävelet Ferrarin tallipäällikön Jean Todtin kanssa Eddie Irvinen ohi päästämisestä.
Mika Salolla oli selvät sävelet Ferrarin tallipäällikön Jean Todtin kanssa Eddie Irvinen ohi päästämisestä.
Julkaistu 17.04.2019 09:24
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Erittäin lähellä F1-kisavoittoa Ferrarin tuuraajana päässyt Mika Salo ei muistele italialaistiimin määräystä katkerana, mutta suunnitelmat Mika Häkkisen lyömisestä murenivat, kun tallikaveri Eddie Irvinen punainen auto ilmestyi suomalaisen peileihin.

LUE MYÖS: Mika Salo muistelee karmeinta kisahetkeään: ”Kävin kysymässä Ecclestonelta, että saanko lähteä kotiin”

Salo ponkaisi vuoden 1999 Saksan GP:n neljännestä lähtöruudusta Häkkisen McLarenin perään toiselle sijalle. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun kaksi suomalaista piti kisan kahta kärkipaikkaa hallussaan.

– Jostain syystä se tuntui vain koko ajan hyvältä. Olin neljäs aika-ajossa, ja sain ihan mielettömän hyvän lähdön, Salo kertoo.

– Pysyin ihan hyvin Häkkisen perässä, ja tiesin, että minulla on enemmän bensaa kuin Häkkisellä, että kun hän pysähtyy, minä menen johtoon ja pystyn voittamaan tämän kisan.

Loukkaantuneen Michael Schumacherin tuuraajana Salon tehtävä oli kuitenkin varsin selvä. Kauden puolivälissä hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta nousta mukaan mestaruustaisteluun, joten kaikki saatavilla olleet pisteet oli pelattava Irvinen pussiin.

– Olimme tietenkin ennen kisaa sopineet, että jos tulee sellainen tilanne, että Eddie Irvine on minun takanani, minun pitää päästää hänet ohi, koska hän taisteli mestaruudesta ja minä en, Salo perustelee.

– Pitkään näinkin, että siinä oli keltainen auto eli (Heinz-Harald) Frentzen välissä eikä minun tarvinnut päästää häntä ohi. Sitten yhtäkkiä huomasin, että Frentzen oli poissa, ja näin punaisen auton takana.

– Ajattelin, että voi helvetti, nyt käy näin, että minä joudun nostamaan (jalkaa kaasulta). Ei kauaa kestänytkään, kun tuli radiossa kutsu, että ”päästä Eddie ohi tällä kierroksella”.

Voiton menetyksestä huolimatta Salo juhli kakkossijaansa antaumuksella. Suoritus jäi hänen F1-uransa parhaaksi.

– Olin silti toinen. Se oli paras sijoitukseni siihen mennessä. Se oli ensimmäinen kerta, kun johdin kisaa ja olisin voinut voittaa kisan.

Lisää aiheesta:

Mika Salolta kysyttiin ilkeämielisestä Ferrari-huhusta – ”Siitä puhuttiin heti ensimmäisenä”Mika Häkkinen sai Ayrton Sennan raivon partaalle – päässä pyöri suuren sensaation hetkellä hämmentäviä ajatuksia: "Kaikkien muiden mielestä oli tapahtunut suuri ihme"Mika Häkkinen paljastaa: harkitsi lopettamista jo ennen ensimmäistä MM-titteliään, katkera vastoinkäyminen oli liikaa – "En piitannut enää paskaakaan"Mika Häkkisen suuruus tuli esiin kovassa paikassa – "Olen ajanut tätä autoa sata kertaa enemmän kuin Senna, ei minulla ole hätää"Isä kuoli lentoturmassa, Briatore uhkasi potkuilla – F1-legendalle jäähyväisvoitto kuin taivaan ihmeenäHäkkinen muistelee: Schumin erikoinen ratkaisu, oma outo olo
F1-historiaMika SaloF1FerrariSaksan GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1-historia
  • 17.7.17:15
    F1

    F1-tragediasta tasan 10 vuotta – Kimi Räikkönen: "Olisi voinut helpostikin estää"

  • 7.1.18:00
    F1

    F1-historiasta häkellyttävä tapaus: Michael Schumacheria tutkittiin "murhan yrityksestä"

  • 16.11.202408:11
    F1

    Tästä tv-uutisesta alkoi F1:n 2000-luvun menestystarina – dollarin kauppahinnalla kolmetoista MM-voittoa

  • 03.11.202421:47
    F1

    Kimi Räikkösen uskomaton temppu uusittiin viimein F1:ssä

  • 01.05.202406:58
    F1

    Mika Häkkinen kohtasi Ayrton Sennan raivopäisyyden juuri ennen F1-legendan kuolemaa: "Ajattelin, että onpa siinä tonttu kaveri"