Mainos

Mika Salo muistelee karmeinta kisahetkeään: ”Kävin kysymässä Ecclestonelta, että saanko lähteä kotiin”

2:59
Mika Salo kertoo videolla tärkeimmistä F1-muistoistaan 1000. osakilpailun alla.

F1-historian rajuimman joukkokolarin sisältänyt Belgian GP vuonna 1998 on jäänyt karmeudessaan Mika Salolle mieleen tuhannen ajetun kisan joukosta. Arrowsin suomalaiskuskilla lähti muisti jo lauantaina sattuneessa ulosajossa.

Salon viikonloppu lähti vikasuuntaan lauantain aamuharjoituksissa ennen aika-ajoja. Hänen autostaan petti oikea etukulma hurjaan Eau Rouge -mutkaan tultaessa. Arrows syöksyi yli 300 kilometrin tuntivauhdista aitaan.

– Muistan, että sattui aika reilusti, ja illalla en muistanut edes, että olen ajanut aika-ajon, Salo kertoo rajusta täräyksestään.

Sunnuntain kisastartti jouduttiin tekemään kaatosateessa, ja heikon näkyvyyden takia McLarenin David Coulthardin liukastelu aiheutti järkyttävältä näyttäneen ketjukolarin, johon osallistui peräti 13 autoa. Ihme kyllä, vakavammilta seurauksilta vältyttiin, mutta Salon jo valmiiksi ruhjeilla ollut kroppa sai jälleen osumia.

– Minä sain siinä aika kovan iskun uudestaan heti perään, ja valmiiksi jo sattui joka paikkaan.

Tuohon aikaan tiimeillä oli vielä vara-autoja käytössään, mutta kaikkien rytinöiden jälkeen Arrowsin kalusto oli yksinkertaisesti loppunut kesken.

– Kisa alkoi, ja minä istuin vain varikolla. Sattui pirusti joka paikkaan, ja halusin vain kotiin. Kävin kysymässä Ecclestonelta, että saanko lähteä kotiin, kun tuomaristo halusi – tyhmät tuomarit, niin kuin aina – tutkia sen tilanteen, että jokaisen piti jäädä radalle, Salo muistelee.

– Minä en vain yksinkertaisesti pystynyt jäämään. Minulla oli niin järkyttävä päänsärky, ja satutin vähän selkääni ja niskaani siinä sunnuntain mällissä vielä. Oli tyhmää edes jäädä tutkimaan sitä, koska minä en nähnyt mitään, hän sanoo.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja