Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mika Salolta kysyttiin ilkeämielisestä Ferrari-huhusta – ”Siitä puhuttiin heti ensimmäisenä”

Julkaistu 02.07.2020 06:30
Toimittajan kuva

Juhana Nyman

juhana.nyman@mtv.fi

Entinen F1-kuljettaja Mika Salo sai elämänsä tilaisuuden, kun Ferrari palkkasi miehen tuuraamaan Michael Schumacheria saksalaismestarin loukkaannuttua. Elettiin vuotta 1999, ja Salo sai kuusi kilpailua aikaa näyttää vauhtinsa. Rooliksi muodostui Eddie Irvinen auttaminen mestaruustaistelussa.

Salo asettui Ferrarin ratin taakse hankalassa tilanteessa. Mestaruudesta Mika Häkkisen kanssa kamppaillut Schumacher oli sivussa, joten tallin odotukset kohdistuivat Schumacherin kakkoskuskiin Eddie Irvineen.

Irvine oli jäänyt sarjaa johtaneesta Häkkisestä 14 pisteen päähän, kun kautta oli jäljellä kahdeksan osakilpailua. F1-podcastissa Beyond the Gridissä Salolta kysyttiin, minkälainen tunnelma Ferrarilla oli hänen aloittaessaan tallissa. Tallin selkeä hallitsija Schumacher oli sivussa ja ikuinen kakkonen Irvine oli yllättäen noussut mestaruustaisteluun. 

Tuntuiko Salosta siltä, että talli todella halusi Irvinen mestariksi? Salon mukaan hänen roolinsa tehtiin selväksi heti aluksi.

– Siitä puhuttiin heti ensimmäisenä Jeanin (tallipäällikkö Jean Todt) kanssa, että olen siellä auttaakseni Eddietä voittamaan mestaruuden ja tiimiä voittamaan valmistajien mestaruuden. Jos tilanne vaati, minun piti auttaa, Salo sanoo podcastissa.

Ex-kuski vakuuttaa haastattelussa, että tilanne sopi hänelle. Irvinen kanssa hän kertoo tulleensa hyvin toimeen.

– Tiesin tilanteen. Siinä ei ollut ongelmaa. Tunsin Eddien Japanista. Meillä oli hauskaa. Eddie tiesi, että olen siellä tukemassa häntä.

Hockenheimin tallimääräys

Selkein osoitus Salon asemasta tallissa nähtiin Hockenheimissa, jossa ajettiin Salon toinen kilpailu Ferrarilla. Salo ajoi aika-ajossa neljänneksi kaksi kymmenystä viidenneksi ajanutta Irvinea nopeampana.

Salo sanoo ajamisen olleen Hockenheimissa helpompaa kuin ensimmäisessä Ferrari-kilpailussa Itävallassa, sillä hän oli päässyt tutustumaan ajokkiinsa paremmin.

– Testasin ennen Hockenheimin kisaa Mugellossa. Pääsin ajamaan pari päivää.

Itävallassa Salo oli sijoittunut yhdeksänneksi, mutta Hockenheimissa meno oli parempaa. Salo nousi kilpailussa kärkeen, mutta tiesi, mitä oli tulossa.

Johto kesti niin kauan, kun Irvine pysyi toisena ajaneen Jordanin Heintz-Harald Frentzenin takana. Salo toivoi saksalaisen Frentzenin säilyttävän asemansa Irvinen ja hänen välissä. 

– Pysy siellä, pysy siellä, Salo sanoo ajatelleensa.

– Tiesin, että käskyä ei tulisi (niin kauan, kun Frentzen oli toisena). Sitten näin punaista peileissäni ja tiesin, että pian se tulee. 

Ja käsky tuli.

– Ross (tekninen johtaja Ross Brawn) sanoi ärsyttävän rauhallisella äänellään, että päästä Eddie ohi tällä kierroksella.Tein sen.

Salo sanoo, ettei tuntenut houkutusta jättää noudattamatta määräystä.

– Se olisi luultavasti ollut viimeinen kisani. En koskaan ajatellut sitä.

"Täysin eri tilanne"

Salo ehti ajaa Ferrarilla kaikkiaan kuusi kilpailua ennen kuin Schumacher palasi kauden kahteen viimeiseen osakilpailuun. Hockenheimin kakkossija jäi suomalaisen parhaaksi saavutukseksi. Hienoin kokemus miehen mukaan oli kuitenkin  kolmossija Monzassa tallin kotikisassa.

Salo sanoo Ferrari-kokemuksen olleen hienoa aika. Silti jotain jäi hampaankoloon.

– Olisin halunnut ajaa koko kauden. Toivoin, että minulla olisi ollut talvi aikaa valmistautua kauteen tuolla autolla ja tuossa tiimissä. Se olisi ollut täysin eri tilanne.

Olisitko onnistunut kukistamaan Irvinen siinä tilanteessa?, Salolta kysyttiin.

– Helposti.

Irvine ei onnistunut Salon avusta huolimatta voittamaan mestaruutta. Sen vei Mika Häkkinen. Ferrari kuitenkin voitti valmistajien mestaruuden.

Lisää aiheesta:

F1-pomo kertoo, mitä Silverstonen varikolla tapahtui, kun Michael Schumacher oli ajanut ensimmäiset kierroksensa F1-autolla – insinöörit saivat heti näpeilleen: "Tällainen minä olen!"”Seksihullu, mutta täysi ammattilainen” – Ferrari-ikoni muistelee tallikaveriaan ja tapausta, jossa kaksikko tuhosi täysin Jean Todtin autonMuistatko? Mika Salon unelmapesti Ferrarilla alkoi piileskelyllä ja yllättävällä tuplabuukkauksella – ”Kerroin, että minulla on pieni ongelma lauantain kanssa”F1-mestarin sopimussotkun käänne pysyi 20 vuotta mysteerinä – nyt paljastui, että häntä oltiin korvaamassa Mika Salolla!Vaikeudet loivat ainutlaatuisen suhteen Michael Schumacherin ja Jean Todtin välille – Schumin poikkeuksellinen kannanotto palautti järjestyksenMika Häkkisen suuruus tuli esiin kovassa paikassa – "Olen ajanut tätä autoa sata kertaa enemmän kuin Senna, ei minulla ole hätää"
F1Mika SaloUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • ma08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"