Naisryhmä haluaa uuden kalenterin avulla näyttää, ettei kauneus lopu lapsen syntymään. – Tämä on monelle itsetunnon ja omankuvan vahvistamista ja oikeastaan hyvässä porukassa toteutettua hauskanpitoa, kertoo Janni-Mari Åström, kalenteri-idean toteuttaja ja äiti.
Elähtäneet kotirouvat.
Sanaparista eivät ihan ensimmäiseksi tule ensimmäiseksi mieleen rohkeat, ihanat naiset. "Elähtäneet kotirouvat" on kuitenkin uuden, sensuellin hyväntekeväisyyskalenterin nimi.
Idea kalenteriin lähti sosiaalisesta mediasta, jonka avulla koko projekti on toteutettu.
– Kuulun Facebook-ryhmään, jossa on yli 18 000 ihmistä, ja olen siellä suhteellisen aktiivisena. Ryhmä on tarkoitettu vanhemmille ja vanhemmiksi haluaville, mutta jostain syystä eräs henkilö muutama kuukausi sitten sanoi jotenkin näin: "no, ei kukaan lehti nyt mitään elähtäneitä kotirouvia ota kuvattavakseen". Siinä se sitten oli! Se särähti korvaan jotenkin niin pahasti, koska mielestäni äidit ovat upeita eivätkä todellakaan mitään elähtäneitä. Tein sitten vähän kieli poskessa ehdotuksen, että mammat, tulkaapas Jyväskylään minulle kuvattavaksi, näytetään, että kyllä meistä riipputisseistä ja raskausarvista huolimatta saadaan upeita kuvia, sillä jokainen on kaunis, eikä kauneus lopu lapsen synnyttyä, kertoo Janni-Mari Åström, kalenteri-idean toteuttaja ja äiti.
Kieli poskessa tehty ehdotus lähti niin sanotusti lapasesta. Halukkaita oli yhtäkkiä yli 40.
– Siinä vaiheessa tajusin, etten voinut yksin kuvata moista määrää. Haalin valokuvaajat kasaan ja lähdettiin suunnittelemaan.



