Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Airbus päivittää matkustajakoneensa ohjelmiston, taustalla vakava vaaratilanne Kööpenhaminassa – molemmat moottorit sammuivat kiitotiellä

Suomalaismatkustajan kannalta tutuin A220-operaattori lienee Air Baltic, joka lentää 34 A220-300-koneen laivastolla. Kuvituskuva.
Suomalaismatkustajan kannalta tutuin A220-operaattori lienee Air Baltic, joka lentää 34 A220-300-koneen laivastolla. Kuvituskuva./All Over Press
Julkaistu 04.01.2023 21:37

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Airbusin matkustajakoneessa piilee vaarallinen ”aikapommi”: ohjelmistobugi sammuttaa moottorit täysin väärällä hetkellä. Yhdysvaltain ilmailuhallinto kehottaa lentoyhtiöitä päivittämään A220-koneiden ohjelmiston.

Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA kehottaa Airbus A220-matkustajalentokoneita käyttäviä lentoyhtiöitä tekemään koneisiin ohjelmistopäivityksen. Asiasta kertoo muun muassa Flightglobal-julkaisu.

Federal Aviation Administrationin viime kuun lopussa julkaisema Airworthiness Directive -ohjeistus koskee konetyypin Pratt & Whitney 1500G -sarjan ohivirtausmoottoreita tai pikemminkin moottoreiden toimintaa säätelevää ohjelmistoa.

Taustalla vakava vaaratilanne

AD:n taustalla on vakava vaaratilanne, jossa Riiasta Kööpenhaminaan matkalla olleen Air Baltic -lentoyhtiön A220-300:n molemmat moottorit sammuivat samalla hetkellä, kun koneen päätelineet koskettivat Kööpenhaminan Kastrupin lentoaseman kiitotietä. 

Lentäjät säilyttivät koneen hallinnan ja rullasivat kiitotieltä rullaustielle, josta kone taas hinattiin asematasolle.

Koska moottoreita käytetään paitsi suoraan jarruttamiseen, myös lentokoneen hydraulijärjestelmien pyörittämiseen, tilanteessa on kuitenkin riskinsä.

FAA:n mukaan taustalla on tilanne, jossa automaattinen tehonsäätö lisää moottoritehoa säilyttääkseen valitun Mach-luvun, mutta heti tämän jälkeen lentäjä vähentää tehot tyhjäkäynnille. 

Tämä aktivoi moottorinhallintaohjelmiston vikatilan, joka kuitenkin laukeaa ja sammuttaa moottorit vasta tilanteessa, jossa koneen päätelineeseen sijoitetut anturit indikoivat laskutelineellä olevan painoa. Tämä tapahtuu siis maahankosketushetkellä.

Tilanteet, jossa riski voi realisoitua, on tunnistettu, ja ongelma korjautuu päivittämällä ohjelmistoa.

Air Baltic on suomalaisille tutuin A220-operaattori

Airbus A220 on lyhyiden ja keskipitkien matkojen matkustajakoneperhe. Ensimmäinen kone teki ensilentonsa vuonna 2013.

Koneperhe oli alun perin kanadalaisen Bombardierin valmistama, ja se tunnettiin nimellä CSeries. Eurooppalaisjätti Airbus ilmoitti vuonna 2017 ostavansa CSeries-liiketoiminnan enemmistöosuuden talousvaikeuksiin ajautuneelta Bombardierilta.

Vuonna 2020 Bombardier ostettiin kokonaan ulos ohjelmasta, ja A220:ksi uudelleennimetyn koneperheen omistajiksi jäivät Airbus sekä Quebecin aluehallinto.

A220:lla on kaksi varianttia, maksimissaan 135 matkustajan A220-100 sekä 160 matkustajan A220-300. Airbusille kauppa toi modernin koneperheen, jonka avulla valloittaa A320-koneperhettä pienempi markkinasegmentti.

Viime heinäkuussa Airbus juhli 220:ttä A220-toimitustaan. Suomalaisen matkustajan kannalta tutuin A220-operaattori lienee juuri Air Baltic, joka lentää 34 A220-300-koneen laivastolla. Toinen merkittävä eurooppalainen toimija on Swiss, jolla on arsenaalissaan yhdeksän A220-100- ja 20 A220-300-konetta.

Lisää aiheesta:

Moottorivalmistaja tarkistaa 125 konetta Boeingin onnettomuuden jälkeen – koneesta satoi osia esikaupunkialueelleIlmailuviranomainen oli pohtinut moottorien lisätarkastuksia jo ennen lauantaista kauhujen lentoa Yhdysvalloissa – video taltioi liekit taivaallaLiekehtivä moottori ja maahan kesken lennon lentäneet osat säikäyttivät: Lähes 130 Boeingin konetta vedettiin pois liikenteestäBoeing 777 -koneisiin lisätarkastuksia Yhdysvalloissa, Japanissa kieltoja – yhdestä koneesta satoi eilen osia maahan Boeingin 737-koneista löydettiin vaarallinen bugi – tietyillä lentoasemilla näytöt pimenevät kesken laskeutumisenEtiopiassa pudonneen lentokoneen konetyypillä lennetään myös Suomeen: "Herättää mielenkiintoa, että tuoreet koneet putoavat"
LentokoneetLentoyhtiötTanskaKööpenhaminaLentokentätUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • ma20:27
    Yhdysvallat

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 26.10.06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • 25.10.07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen

  • 24.10.18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?

  • 23.10.08:24
    Ukrainan sota

    Tällainen oli Ukrainan hävittäjätilanne ennen sotaa: "Vanhoja venäläisiä"