Airbusin matkustajakoneessa piilee vaarallinen ”aikapommi”: ohjelmistobugi sammuttaa moottorit täysin väärällä hetkellä. Yhdysvaltain ilmailuhallinto kehottaa lentoyhtiöitä päivittämään A220-koneiden ohjelmiston.
Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA kehottaa Airbus A220-matkustajalentokoneita käyttäviä lentoyhtiöitä tekemään koneisiin ohjelmistopäivityksen. Asiasta kertoo muun muassa Flightglobal-julkaisu.
Federal Aviation Administrationin viime kuun lopussa julkaisema Airworthiness Directive -ohjeistus koskee konetyypin Pratt & Whitney 1500G -sarjan ohivirtausmoottoreita tai pikemminkin moottoreiden toimintaa säätelevää ohjelmistoa.
Taustalla vakava vaaratilanne
AD:n taustalla on vakava vaaratilanne, jossa Riiasta Kööpenhaminaan matkalla olleen Air Baltic -lentoyhtiön A220-300:n molemmat moottorit sammuivat samalla hetkellä, kun koneen päätelineet koskettivat Kööpenhaminan Kastrupin lentoaseman kiitotietä.
Lentäjät säilyttivät koneen hallinnan ja rullasivat kiitotieltä rullaustielle, josta kone taas hinattiin asematasolle.
Koska moottoreita käytetään paitsi suoraan jarruttamiseen, myös lentokoneen hydraulijärjestelmien pyörittämiseen, tilanteessa on kuitenkin riskinsä.
FAA:n mukaan taustalla on tilanne, jossa automaattinen tehonsäätö lisää moottoritehoa säilyttääkseen valitun Mach-luvun, mutta heti tämän jälkeen lentäjä vähentää tehot tyhjäkäynnille.
