Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

5 syytä, miksi auto lähtee sivuluisuun – näin pidät homman hanskassa

Julkaistu 01.12.2017 17:53

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten toimia, jos auto lähtee sivuluisuun?

Vastaus: Kuljettajan on oltava perillä siitä, mitä erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä hänen autostaan löytyy. Niiden olemassaolo tai puuttuminen vaikuttaa olennaisesti siihen, mikä on oikea tapa toimia hätätilanteessa.

Tyypillisiä luistoon johtavia virheitä ovat:

  • Huonokuntoiset renkaat
  • Selkeästi huonommat renkaat auton takapäässä
  • Huolimaton kaasun käyttö
  • Hätäinen ohjausliike
  • Liian suuri tilannenopeus

ESC-ajonvakautusjärjestelmä

Virheen satuttua kuljettajan oma toiminta saattaa vielä pelastaa onnettomuudelta. Nykyautoissa on myös paljon erilaista turvatekniikkaa avustamassa kuljettajaa.

ESC-ajonvakautusjärjestelmä pyrkii estämään luistoja ja kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan. Käytännössä järjestelmä laskee moottorin tehoa ja korjaa auton kulkusuuntaan jarruttamalla yksittäisiä pyöriä.

Aliohjautuminen

Kuljettajan pitää tietää, onko autossa ajonvakautusjärjestelmä vai ei. Tämä tieto vaikuttaa olennaisesti siihen, miten auton aliohjautuessa (puskiessa) on syytä toimia.


Mikäli autossasi on ESC-ajonvakautusjärjestelmä ja se pyrkii puskemaan, toimi näin:

  • Paina kytkin pohjaan (jos autossa sellainen on).
  • Älä jarruta.
  • Käännä lisää sinne, minne haluaisit auton kääntyvän. ESC-järjestelmä pyrkii vähentämään vauhtia ja kääntämään autoa jarrujen avulla haluamaasi suuntaan.

Mikäli autossasi ei ole ESC-ajonvakautusjärjestelmää ja se pyrkii puskemaan, toimi näin:

  • Paina kytkin pohjaan (jos autossa sellainen on).
  • Älä jarruta.
  • Älä käännä lisää.

Joskus käyttäjä sekoittaa ajonvakautusjärjestelmän ja vetoluistonestojärjestelmän. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetussa autossa on vetoluistonesto, mutta vetoluistonestojärjestelmällä varustetussa autossa ei välttämättä ole ajonvakautusta.

Yliohjautuminen

Auton yliohjautuessa (lähtiessä sivuluistoon) on toimintatapa auton järjestelmistä riippumatta samanlainen:

  • Paina kytkin pohjaan (jos autossa sellainen on).
  • Pidä ohjaus koko ajan tien suuntaisena eli jos perä lähtee vasemmalle, ohjaa vasemmalle.

Liika vauhti ulosmittaa turvallisuushyödyt

Kuljettajan ei pidä milloinkaan tuudittautua liiaksi järjestelmien tuomaan turvallisuuden tunteeseen. Erinomaisuudestaan huolimatta ajonvakautusjärjestelmäkin auttaa vain tiettyyn rajaan asti. Kun tämä raja ylittyy, karkaa auto sekä kuljettajan että tekniikan hallinnasta.

teppoboxi

***

10:41Näin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuuden

Lisää aiheesta:

Tietyt auton järjestelmät vaativat erityishuomiota talvella – asiantuntija muistuttaa tilanteesta, jossa "kuljettaja on jo tehnyt olennaisen virheen"Unohda vanhat opetukset: Toimi näin, jos nykyaikainen auto lähtee "puskemaan" lumessaÄlä roiku vanhoissa opeissa: Tiedätkö, miten toimia, jos nykyauto lähtee puskemaan?Liukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?Miten kuljettaja selviää talvesta hengissä?Takaveto, etuveto, neliveto – miten toimia, jos auto lähtee hallinnasta
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAuton hallintaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 16.10.11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi