45 minuuttia: Pesuainemyrkky vei Finnairin yhtiön työntekijöitä sairaalaan

Annosten valmistusta Finnair Cateringin tuotantotiloissa 9. kesäkuuta 2008.
Annosten valmistusta Finnair Cateringin tuotantotiloissa 9. kesäkuuta 2008.Lehtikuva
Julkaistu 23.10.2013 20:18(Päivitetty 23.10.2013 21:38)

Finnairin omistamassa yhtiössä työnantajan ja työntekijöiden välit ovat kiristyneet äärimmilleen, kertoo MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma.

LSG Sky Chefs -yhtiön työntekijät syyttävät johtoa muun muassa välinpitämättömyydestä työntekijöiden terveyttä kohtaan.

Yritys ryhtyi keväällä käyttämään lentokoneen ruokakärryjen eli trollien pesulinjassa natriumhypokloriittia. Osa työntekijöistä kertoi sen jälkeen erilaisista oireista.

45 minuuttia sai haltuunsa yrityksen sisäisillä verkkosivuilla käytyä keskustelua.

– Parin tunnin työrupeaman jälkeen tunsin kirvelyä nenän limakalvoissa ja nielussa. Hieman sen jälkeen tunsin pahoinvointia, eräs työntekijä kertoo.

Pääluottamusmies Reijo Hiltunen vahvistaa tiedot ja kertoo jopa sairaalakäynneistä.

- Siellä on silmien punotusta, kirvelyä, nenän ja kurkun limakalvojen kuivumista, lieviä pahoinvointikohtauksia. Kaksi työntekijää on joutunut hengitysvaikeuksien takia turvautumaan sairaalahoitoon.

"Ei edellytä suojaimia"

Samaan aikaan, kun osa työntekijöistä kertoo saavansa oireita natriumhypokloriitista, työnantaja vakuuttaa, että ainetta käytetään ohjeiden mukaan ja sille soveltuvaan tarkoitukseen.

45 minuuttia kysyi aineen vaikutuksista Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesista. Ylitarkastaja Kimmo Karhin mukaan se voi tietyssä tilanteessa aiheuttaa oireita.

– On mahdollista, että jos hengittää ainetta sisältävää höyryä, se voi ärsyttää hengityselimiä, silmiä ja ihoa.

Karhin mukaan tällaisessa tilanteessa työntekijän on huolehdittava kunnollisesta ilmanvaihdosta suojaimista.

Yhtiön johdolla on suojainten tarpeesta erilainen näkemys.

– LSG:n käyttämissä pitoisuuksissa ei normaalikäytössä edellytetä lisäsuojautumista. Lisäsuojavarusteita käytetään, jos työntekijän on käytävä pesukoneen sisällä nostamassa kaatunut kärry, kertoo viestintäpäällikkö Pauliina Palttala.

– Työpisteiltä löytyy hengityssuojaimia erittäin likaisen kaluston pesuun, Palttala jatkaa.

Pesukone, jossa ainetta käytetään, on avoin linjasto, jonka läpi kärryt kulkevat liukuhihnalla. Kun työntekijä on nostanut kärryt linjalle, kone ruiskuttaa niihin pesuliuosta, huuhtelee ja kuivaa. Toisessa päässä työntekijä nostaa pestyt ja desinfioidut kärryt linjastolta pois.

Kun 45 minuuttia -ohjelman kuvausryhmä kävi kuvaamassa pesukoneen käyttäjien työskentelyaluetta, kameran linssi huurtui. Lisäksi tiloissa oli uimahallista tuttu, mieto kloorin tuoksu.

Kemikaalin ominaisuuksiin perehtynyt Karhi toteaa, että jos ainetta käytetään laitteistossa, sen pitäisi olla suljettu.

- Pitäisi huolehtia siitä, että koneesta ei pääse ainetta sisältävää höyryä hengitykseen tai silmiin. Jos linjastolla kaikki menee nappiin niin on toki mahdollista, että ulostuloaukon lähellä työskentelevät eivät altistu merkittäville pitoisuuksille.

"Valmistajan mukaan vaaraa ei ole"

Toimitusjohtaja Steffen Roschin mukaan ainetta ryhdyttiin käyttämään asiakaslentoyhtiön vaatimuksesta.

– Lentoyhtiöllä on sopimus vakuutusyhtiön kanssa ja siihen liittyy tietyt ehdot. Yksi näistä on ruokakärryjen termokemiallinen desinfiointi.

Roschin mukaan pesuaineen valmistaja on todennut, että aine ei aiheuta terveysriskiä.

– Me käytämme natriumhypokloriittia todella pieninä pitoisuuksina. On todettu, että se ei ole työntekijöidemme terveydelle haitallista.

Kuka tämän on todennut?

– Pesuaineen toimittaja.

Yritys jatkaa desinfiointiaineen käyttöä, mutta kertoo myös selvittävänsä sen vaikutuksia tarkemmin.

Työryhmä: Nina Rahkola ja Salla Vuorikoski

45 minuuttia: Valtionyhtiössä poskettomia ylitöitä – astioissa silti pitkäkarvaista hometta

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa