Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Yllättävä tulos: Tällä perusteella suomalaiset valitsevat tuotteet ruokakaupassa

Shutterstock
Julkaistu 25.03.2015 09:03

MTV LIFESTYLE

Vaikka kauppojen hintakilpailusta on käyty viime aikoina kiivasta keskustelua, ei hinta ole Suomalaisen Työn Liiton mukaan suinkaan se tärkein peruste, kun ruokakaupassa tehdään tuotekohtaisia valintoja.

Suomalaisen Työn Liiton tutkimusten mukaan hinta onvain joka neljännelle suomalaiselle se tärkein kriteeri, kun ruokakaupassa vaitaan sopivia tuotteita. Yhtä lailla suomalaiset kiinnittävät Taloustutkimuksen toteuttaman tutkimuksen mukaan huomiota tuotteiden alkuperään, maukkauteen ja terveellisyyteen.

Kokonaisuus merkitsee

Sen sijaan, että suomalaiset tuijottaisivat ruokakaupassa vain hintoja, on suurelle osalle tuotteiden kokonaisuudella kaikkein suurin merkitys.

– Villkkaan hintakeskustelun keskellä on hyvä muistaa, että suomalaisille ruokakaupassa ratkaisee kokonaisuus. Kuluttajille kokonaisuus muodostuu hinnan lisäksi muun muassa ruuan alkuperästä, hyvästä mausta ja terveellisyydestä. Pelkkään hintaan keskittyminen saattaa yksinkertaistaa liikaa kuluttajien aitoja toiveita, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Monille suomalaisille kotimaisuutta pidetään yhteä tärkeimpänä laadun takeista ja tuotteen suomalaisuus ohjaa usein ruokakaupassa valintoja. Tutkimukseen osallistuneista yli 70 prosenttia kertoi valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun sellainen on saatavilla. Kuluttajat ovat myös yhä kiinnostuneempia tietämään, mistä ruoka tulee ja minkälaiset vaikutukset paikallisten tuotteiden ostamisella on laajemmin.

– Kiinnostus tuotteiden alkuperää kohtaan on kasvanut viime vuosina ja erityisesti suomalaisuus on elintarvikkeissa kovassa nosteessa, Lausala sanoo.

Kuka suosii suomalaista?

Ruokakaupan tärkeimpiä valintakritereejä kysyttäessä noin 25 prosenttia vastaajista nosti nostaa hinnan tärkeimmäksi kriteeriksi. Samalla tavoin noin neljännes kuluttajista korosti tuotteen suomalaista alkuperää tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä.

– Hintakeskustelussa unohtuu, että kuluttajien kokemukseen ruokakaupan hinta-laatusuhteesta vaikuttaa monta muuttujaa. Eri kuluttajaryhmien ostokriteerit vaihtelevat jonkin verran. Esimerkiksi suomalaisia elintarvikkeita suosivat selkeästi enemmän naiset, itäsuomalaiset ja yli 65-vuotiaat, Lausala toteaa.

Lausalan mukaan kaupan hintakeskustelun rinnalla on tärkeää tarkastella laajemmin suomalaisen elintarvikealan työllistävyyttä. Kokonaisuudessaan ruokaketju maataloudesta elintarviketeollisuuteen ja kauppaan työllistää Suomessa noin 300 000 henkeä eli yli 10 prosenttia työllisistä.

Lähde: Suomalaisen työn liitto

Lisää aiheesta:

Ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"Näillä kriteereillä suomalaiset valitsevat ruokaostoksensa – hinta-laatusuhde tärkein, nuoret arvostavat helppouttaSuomalaisissa ruokakaupoissa jyllää nyt ilmiö, jonka suosiolle ei näy loppua: "Jätämme taaksemme jopa Yhdysvallat"Tästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hintaYksi valinta, joka jokaisen suomalaisen olisi nyt hyvä tehdä ruokakaupassa: "Kahvista ja appelsiinista ei tarvitse kieltäytyä"Ruoan hinnalla suuri vaikutus – myös nämä asiat vaikuttavat suomalaisten ostopäätöksiin
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 08:50
    Ruoka

    Näin saat salaatin joukkoon helposti kuitua ja proteiinia

  • Eilen18:59
    Ruokaniksit

    Tämän helpommaksi ei valkosipulin kuoriminen enää voi mennä

  • Eilen14:15
    Ruoka

    Suomalaisten ruokailutavat syynissä: Joka neljäs syö sohvalla

  • Eilen09:34
    Ruoka

    Tätä arkiruokaa Hanna Partanen suosittelee: "Järkyttävän suuri määrä kuitua"

  • Eilen06:07
    Google

    Ruokareseptihaut, jotka trendasivat vuonna 2025 – haitko sinäkin?