Yksittäisen juomaryhmän suosio kasvussa: "Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia”

Olut

Suomalaisten kiinnostus erikoisoluisiin on nousussa, ja tämä näkyy selvästi myös Alkon myyntitilastoissa. 

Vuonna 2014 erikoisoluiden myynti Alkossa kasvoi yli 20 prosenttia ja tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla myynti lisääntyi noin 10 prosentilla.

– Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia erilaisista mauista, oluttyypeistä ja oluesta ruokajuomana. Alko kasvattaa erikoisoluiden valikoimaansa aktiivisesti, taustoittaa Alkon tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.

Alkossa tarjolla 71 kotimaista pienpanimotuotetta

Alkon noin 200 tuotteen erikoisolutvalikoima on miltei 70 prosenttia oluiden kokonaisvalikoimasta. Oluiden kokonaiskysynnästä ne muodostavat 23 prosenttia. Litramyyntiin nähden valikoima on laaja. Vuonna 2014 Alkon valikoimassa oli noin 290 olutta: kotimaista ja kansainvälistä premiumlageria, runsaasti klasikkotuotteita oluttyypeittäin sekä pienempien tuottajien tuotteita sekä erikoisuuksia. Kotimaisia pienpanimotuotteita oli viime vuonna 71.

Kotimaisten pienpanimo-oluiden osuus oluiden kokonaiskysynnästä on kasvanut viime vuosina ja vuonna 2014 se oli viisi prosenttia.

Lähde: Alko

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.