Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Yhä useampi haluaa kokeilla – K- ja S-ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi: "Siihen haluamme suomalaisia kannustaa"

Shutterstock
Julkaistu 26.01.2022 09:59

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Erilaiset kasvisruokavaliot kiinnostavat yhä enemmän suomalaisia, selviää K-ryhmän tekemästä Arkibarometri-tutkimuksesta. Ilmiön myötä kauppaketjut lanseeraavat nyt kilpaa erilaisia kasvisruokatuotteita.

Suomalaiset ovat nyt erityisen kiinnostuneita kasvispainotteisista ruokavalioista. Planetaarinen eli ilmastoystävällinen ruokavalio kiinnostaa jopa yli puolta suomalaisista, ilmenee K-ryhmän toteuttamasta Arkibarometri-tutkimuksesta, jossa perehdytään arjen ilmiöihin. 

Lihaa löytyy lautaselta edelleen, mutta kasvisten osuutta halutaan lisätä

K-ryhmän mukaan kasvisbuumi ei osoita laantumisen merkkejä, vaikka voimakkaassa nousussa ollut kasvispohjaisten tuotteiden myynti onkin jo tasaantunut. K-ryhmän Arkibarometri-tutkimuksessa sSuomalaiset listasivat kiinnostavimmiksi ruokavalioiksi ravitsemussuositusten mukaisen ruokavalion (69 prosenttia), planetaarisen eli ilmastoystävällisen ruokavalion (51 prosenttia) ja fleksitaarisen ruokavalion eli joustavan kasvissyönnin (46 prosenttia).  

– Kiinnostus kasvisvoittoisiin ruokavalioihin on monen tekijän summa: omaan terveyteen ja hyvinvointiin halutaan satsata, ja kuluttajat ovat yhä tiedostavampia esimerkiksi ruokavalion ilmastovaikutuksista. Arvopohjaisia valintoja tehdään myös ruokakaupassa, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan tuoretuotteista vastaava osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen K-ryhmän tiedotteessa.

Vuorinen kertoo olevansa ilahtunut siitä, että kasvisten osuutta ruokavaliossa halutaan lisätä, vaikkakin tulokset kertovat, että lihaa tulee löytymään suomalaisten lautasilta edelleen. 

Kasvispainotteinen ruokavalio kiinnostaa K-ryhmän mukaan erityisesti nuorempia ikäryhmiä. Ikäluokittain tarkasteltuna alle 45-vuotialla korostuu kiinnostus erilaisia kasvisruokavalioita, planetaarista ruokavaliota ja vegaanista ruokavaliota kohtaan. Naiset ovat miehiä kiinnostuneempia erilaisista ruokavalioista. 

Kauppaketjut kilpasilla kasvisruokatuotelanseerauksissa 

K-ryhmässä kasvavaan kasvistrendiin on vastattu kehittämällä kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaa. Esimerkiksi kaupan oman Pirkka-brändin sarjoissa löytyy jo yli 190 täysin vegaanista tuotetta ja valikoimaa kasvatetaan aktiivisesti tuomalla vegaanisia vaihtoehtoja uusiin tuoteryhmiin. Viime vuonna K-ruokakaupoissa lanseerattiin myös yli 50 hedelmä- ja vihannesuutuutta.Tällä hetkellä ostoskoreihin kannattaa ilmastonäkökulmasta napata esimerkiksi kotimaisia perunoita, juureksia, kaalia ja sipuleita. 

– Kasvisten käyttöä olisi varaa lisätä roimasti osana monipuolista ruokavaliota ja siihen haluamme suomalaisia kannustaa. Jokainen voi lisätä kasvisten käyttöä esimerkiksi jatkuvasti suosiotaan kasvattavien helppokäyttöisten kasvisten avulla, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan hedelmistä ja vihanneksista vastaava osto- ja myyntijohtaja Kenneth Forsman.

S-ryhmässä tehtiin sen sijaan juuri yksi kaikkien aikojen suurimmista kasvisruokalanseerauksista Suomessa. Ketjun kauppoihin otetiin nimittäin myyntiin Briteissä ja Yhdysvalloissa menestystä niittänyt Wicked Kitchen -tuotesarja. Wicked Kitchenin tuotesarja lanseerattiin Britanniassa vuonna 2018, ja se on jo noussut vegaaniruokamarkkinan johtajaksi alueella. Yrityksen vähittäiskauppaketjuina toimivat Tesco Britanniassa sekä Kroger ja Sprouts Yhdysvalloissa  

– Wicked Kitchen kasvaa vauhdilla, sillä yhä useammat kuluttajat etsivät kasvipohjaisia ruokatuotteita – ruokia, jotka paitsi maistuvat herkulliselta myös tekevät hyvää planeetallemme. Suomi on kaunis maa ja näkemäni mukaan terveys ja ympäristötietoisuus ovat suomalaisille tärkeitä asioita. Siksi Suomi tuntui meille hyvin luonnolliselta paikalta aloittaa Manner-Eurooppaan laajentaminen, sanoo Wicked Kitchenin kokki ja toinen perustajajäsen Derek Sarno S-ryhmän tiedotteessa.

Wicked Kitchenin Suomessa saatavilla olevaan tuotevalikoimaan kuuluu ensivaiheessa 25 tuotetta eri kategorioista: tuoreita valmisruoka-annoksia, tuorepastoja, pakasteaterioita ja -pizzoja, annoskuppiaterioita, annospuurokuppeja, keksejä sekä jäätelöitä.

Lue myös: Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos 

Lähteet: K-ryhmä, S-ryhmä

Lisää aiheesta:

Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummiaTotuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää"Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiöKäsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussaPaistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossaYkköskasvis uunijuureksiin! Ostoskoriin kannattaa napata nyt edullinen kuitupommi
RuokakauppaRuokavalioKasvisruokavalioMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • 07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • Eilen09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa