Erilaiset kasvisruokavaliot kiinnostavat yhä enemmän suomalaisia, selviää K-ryhmän tekemästä Arkibarometri-tutkimuksesta. Ilmiön myötä kauppaketjut lanseeraavat nyt kilpaa erilaisia kasvisruokatuotteita.
Suomalaiset ovat nyt erityisen kiinnostuneita kasvispainotteisista ruokavalioista. Planetaarinen eli ilmastoystävällinen ruokavalio kiinnostaa jopa yli puolta suomalaisista, ilmenee K-ryhmän toteuttamasta Arkibarometri-tutkimuksesta, jossa perehdytään arjen ilmiöihin.
Lihaa löytyy lautaselta edelleen, mutta kasvisten osuutta halutaan lisätä
K-ryhmän mukaan kasvisbuumi ei osoita laantumisen merkkejä, vaikka voimakkaassa nousussa ollut kasvispohjaisten tuotteiden myynti onkin jo tasaantunut. K-ryhmän Arkibarometri-tutkimuksessa sSuomalaiset listasivat kiinnostavimmiksi ruokavalioiksi ravitsemussuositusten mukaisen ruokavalion (69 prosenttia), planetaarisen eli ilmastoystävällisen ruokavalion (51 prosenttia) ja fleksitaarisen ruokavalion eli joustavan kasvissyönnin (46 prosenttia).
– Kiinnostus kasvisvoittoisiin ruokavalioihin on monen tekijän summa: omaan terveyteen ja hyvinvointiin halutaan satsata, ja kuluttajat ovat yhä tiedostavampia esimerkiksi ruokavalion ilmastovaikutuksista. Arvopohjaisia valintoja tehdään myös ruokakaupassa, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan tuoretuotteista vastaava osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen K-ryhmän tiedotteessa.
Vuorinen kertoo olevansa ilahtunut siitä, että kasvisten osuutta ruokavaliossa halutaan lisätä, vaikkakin tulokset kertovat, että lihaa tulee löytymään suomalaisten lautasilta edelleen.
Kasvispainotteinen ruokavalio kiinnostaa K-ryhmän mukaan erityisesti nuorempia ikäryhmiä. Ikäluokittain tarkasteltuna alle 45-vuotialla korostuu kiinnostus erilaisia kasvisruokavalioita, planetaarista ruokavaliota ja vegaanista ruokavaliota kohtaan. Naiset ovat miehiä kiinnostuneempia erilaisista ruokavalioista.
