Yhä useampi haluaa kokeilla – K- ja S-ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi: "Siihen haluamme suomalaisia kannustaa"

ruokakauppa kori salaatti
Shutterstock

Erilaiset kasvisruokavaliot kiinnostavat yhä enemmän suomalaisia, selviää K-ryhmän tekemästä Arkibarometri-tutkimuksesta. Ilmiön myötä kauppaketjut lanseeraavat nyt kilpaa erilaisia kasvisruokatuotteita.

Suomalaiset ovat nyt erityisen kiinnostuneita kasvispainotteisista ruokavalioista. Planetaarinen eli ilmastoystävällinen ruokavalio kiinnostaa jopa yli puolta suomalaisista, ilmenee K-ryhmän toteuttamasta Arkibarometri-tutkimuksesta, jossa perehdytään arjen ilmiöihin. 

Lihaa löytyy lautaselta edelleen, mutta kasvisten osuutta halutaan lisätä

K-ryhmän mukaan kasvisbuumi ei osoita laantumisen merkkejä, vaikka voimakkaassa nousussa ollut kasvispohjaisten tuotteiden myynti onkin jo tasaantunut. K-ryhmän Arkibarometri-tutkimuksessa sSuomalaiset listasivat kiinnostavimmiksi ruokavalioiksi ravitsemussuositusten mukaisen ruokavalion (69 prosenttia), planetaarisen eli ilmastoystävällisen ruokavalion (51 prosenttia) ja fleksitaarisen ruokavalion eli joustavan kasvissyönnin (46 prosenttia).  

– Kiinnostus kasvisvoittoisiin ruokavalioihin on monen tekijän summa: omaan terveyteen ja hyvinvointiin halutaan satsata, ja kuluttajat ovat yhä tiedostavampia esimerkiksi ruokavalion ilmastovaikutuksista. Arvopohjaisia valintoja tehdään myös ruokakaupassa, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan tuoretuotteista vastaava osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen K-ryhmän tiedotteessa.

Vuorinen kertoo olevansa ilahtunut siitä, että kasvisten osuutta ruokavaliossa halutaan lisätä, vaikkakin tulokset kertovat, että lihaa tulee löytymään suomalaisten lautasilta edelleen. 

Kasvispainotteinen ruokavalio kiinnostaa K-ryhmän mukaan erityisesti nuorempia ikäryhmiä. Ikäluokittain tarkasteltuna alle 45-vuotialla korostuu kiinnostus erilaisia kasvisruokavalioita, planetaarista ruokavaliota ja vegaanista ruokavaliota kohtaan. Naiset ovat miehiä kiinnostuneempia erilaisista ruokavalioista. 

Kauppaketjut kilpasilla kasvisruokatuotelanseerauksissa 

K-ryhmässä kasvavaan kasvistrendiin on vastattu kehittämällä kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaa. Esimerkiksi kaupan oman Pirkka-brändin sarjoissa löytyy jo yli 190 täysin vegaanista tuotetta ja valikoimaa kasvatetaan aktiivisesti tuomalla vegaanisia vaihtoehtoja uusiin tuoteryhmiin. Viime vuonna K-ruokakaupoissa lanseerattiin myös yli 50 hedelmä- ja vihannesuutuutta.Tällä hetkellä ostoskoreihin kannattaa ilmastonäkökulmasta napata esimerkiksi kotimaisia perunoita, juureksia, kaalia ja sipuleita. 

– Kasvisten käyttöä olisi varaa lisätä roimasti osana monipuolista ruokavaliota ja siihen haluamme suomalaisia kannustaa. Jokainen voi lisätä kasvisten käyttöä esimerkiksi jatkuvasti suosiotaan kasvattavien helppokäyttöisten kasvisten avulla, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan hedelmistä ja vihanneksista vastaava osto- ja myyntijohtaja Kenneth Forsman.

S-ryhmässä tehtiin sen sijaan juuri yksi kaikkien aikojen suurimmista kasvisruokalanseerauksista Suomessa. Ketjun kauppoihin otetiin nimittäin myyntiin Briteissä ja Yhdysvalloissa menestystä niittänyt Wicked Kitchen -tuotesarja. Wicked Kitchenin tuotesarja lanseerattiin Britanniassa vuonna 2018, ja se on jo noussut vegaaniruokamarkkinan johtajaksi alueella. Yrityksen vähittäiskauppaketjuina toimivat Tesco Britanniassa sekä Kroger ja Sprouts Yhdysvalloissa  

– Wicked Kitchen kasvaa vauhdilla, sillä yhä useammat kuluttajat etsivät kasvipohjaisia ruokatuotteita – ruokia, jotka paitsi maistuvat herkulliselta myös tekevät hyvää planeetallemme. Suomi on kaunis maa ja näkemäni mukaan terveys ja ympäristötietoisuus ovat suomalaisille tärkeitä asioita. Siksi Suomi tuntui meille hyvin luonnolliselta paikalta aloittaa Manner-Eurooppaan laajentaminen, sanoo Wicked Kitchenin kokki ja toinen perustajajäsen Derek Sarno S-ryhmän tiedotteessa.

Wicked Kitchenin Suomessa saatavilla olevaan tuotevalikoimaan kuuluu ensivaiheessa 25 tuotetta eri kategorioista: tuoreita valmisruoka-annoksia, tuorepastoja, pakasteaterioita ja -pizzoja, annoskuppiaterioita, annospuurokuppeja, keksejä sekä jäätelöitä.

Lähteet: K-ryhmä, S-ryhmä

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja