Mainos
Mainos

Voivat estää laihtumasta! Ravitsemusterapeutti: Näitä ruokia moni syö huomaamattaan liikaa

Australialainen ravitsemusterapeutti listasi ylös joukon ruokia, joita suurin osa meistä tulee syöneeksi liikaa. Nämä ruoat voivat olla syynä siihen, jos vaa’an lukema ei tunnu putoavan sitten millään.

VIDEO: Laihduttaminen voi joskus tuntua ylivoimaiselta. Ovatko videon esittelemät tilanteet sinulle tuttuja? 

Australialainen ravitsemusterapeutti Susie Burrell listasi ylös joukon ruokia, joita moni tulee huomaamattaan syöneeksi liikaa. Seuraavan neljän herkun kanssa kannattaa olla tarkkana! 

1) Juustot

Ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät kymmenet juustolaadut voivat saada juustoa rakastavan pään pyörälle. Burrellin mukaan juustot ovat ravitsemuksellisesti hyvää syötävää, sillä ne sisältävät runsaasti proteiinia, kalsiumia ja magnesiumia.

– Vaikka ne sisältävät rasvaa, pala tai kaksi juustoa päivässä, noin 30 grammaa, ei ole ongelma, Burrell toteaa.

Naisen mukaan moni meistä tulee kuitenkin syöneeksi päivän aikana juustoa reilusti tätä enemmän, sillä juustoa tulee syötyä niin leivän päällä, salaateissa kuin ihan sellaisenaankin.

2) Suklaa

Suklaa kuuluu monen herkkuhetkiin. Yhdestä pienestä, 20–30 gramman, suklaapatukasta kertyy reilu sata kilokaloria päivässä. Nainen muistuttaa, että vaikka tumma suklaa saattaakin tuntua terveellisemmältä vaihtoehdolta, myös tumma suklaa sisältää reilun annoksen rasvaa ja kaloreita.

Kun haluat herkutella suklaalla, Burrellin sanoin ”mitä pienempi annos sen parempi”.

3) Keksit

Keksien suurin ongelma Burrellin mukaan on se, että niitä tulee naposteltua huomaamatta. Käsi saattaa käydä tiheään keksipaketilla etenkin silloin, jos ne on asetettu näkyville vaikkapa työpisteesi läheisyyteen.

– Ja ennen kuin huomaatkaan, olet tullut syöneeksi kolme tai neljä keksiä lisäten samalla parisataa ylimääräistä kaloria päivääsi, nainen toteaa.

4) Kakut ja leivokset

Erilaisia kakkuja, leivoksia ja muffineita syömällä tulet huomaamatta nauttineeksi kaloreita kokonaisen aterian edestä. Asiantuntijan mukaan keskiverto kakkupala sisältää noin 300 kilokaloria ja 10 grammaa rasvaa.

Jos et pysty luopumaan päivittäisestä herkkuhetkestäsi tai viikoittaisesta palaveripullaa, Burrell kehottaa maistamaan herkkuja – ei syömään niitä.

Lähde: Dailymail

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja