Välimeren ruokavaliosta paljastui jälleen uusi terveyshyöty

vuoka
Shutterstock

Välimeren ruokavalio, joka sisältää ekstraneitsytoliiviöljyä ja pähkinöitä saattaa olla hyödyksi metabolisesta oireyhtymästä kärsiville. 

Metabolinen oireyhtymä eli aineenvaihduntaan liittyvä oireyhtymä tarkoittaa tilaa, jossa samalla henkilöllä on useita terveyttä uhkaavia häiriöitä yhtä aikaa. Tuore espanjalaistutkimus selvitti Välimeren ruokavalion vaikutuksia metaboliseen oireyhtymään.

Tutkijat analysoivat 55–80-vuotiaita miehiä ja naisia, jotka olivat korkeassa riskissä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. 64 prosentilla tutkittavista oli metabolinen oireyhtymä. 

Tutkittavat jaettiin kolmeen ryhmään, joista yksi noudatti vähärasvaista ruokavaliota, yksi Välimeren ruokavaliota erityisen runsaalla pähkinämäärällä sekä yksi Välimeren ruokavaliota erityisen runsaalla oliiviöljyllä lähes viiden vuoden ajan. Välimeren ruokavaliota noudattaneiden verenpaine ja vyötärönympärys laskivat tutkimuksen aikana. 28,2 prosenttia Välimeren ruokavaliota noudattaneista ei täyttänyt metabolisen oireyhtymän merkkejä enää tutkimuksen lopussa. 

Välimeren ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita, palkokasveja ja pähkinöitä. Punaista lihaa ruokavalioon ei kuulu, sen sijaan kalaa ja siipikarjanlihaa syödään vähintään kaksi kertaa viikossa. Rasvana suositaan oliiviöljyä.

MTV LIFESTYLE

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja