Mainos

Vain Lahessa! Lihamukille tulee nyt kakkainen haastaja oluen muodossa: "Tölkeissä maistuu mahdollisuus"

Kiertotalouden edelläkävijäkaupungissa Lahdessa hyödynnetään uusissa teemaoluissa villiyrttejä, hävikkiruokaa ja jopa hanhenkakkaa, kerrotaan kaupungin tiedotteessa.

Videolla kerrotaan Lahden ja Ant Brewn uudesta yhteistyöprojektista.

Lahti tunnetaan kulinaristisella kentällä muun muassa legendaarisesta lihamukistaan. Nyt klassikolle on kuitenkin tulossa eräänlainen haastaja oluen muodossa.

Kaupungissa lanseerataan kesäkuun puolessavälissä pienpanimo Ant Brewn kanssa kehitetty Wasted potential -olutsarja. Olutsarjan kehittelyssä on hyödynnetty epätavallisia raaka-aineita. 

Hanhioluen maltaat savustetaan hanhenkakassa

Wasted potential -olutsarjassa hyödynnetään villi- ja kaupunkiyrttejä, ruokahävikkiin muutoin joutuvia leipiä, marjoja ja hedelmiä, sekä jopa hanhenkakkaa. Hanhioluen maltaat savustetaan hanhen tuotoksin, jotka on kerätty Vesijärven rannoilta. Näin syntyy 8–10 prosentin vahvuinen Imperial Stout. Lähestulkoon kaikki luonnon jäte on kierrätettävissä hyötykäyttöön.    

– Kestävä tulevaisuus vaatii tehokasta resurssien hyödyntämistä ja oivaltavaa kierrättämistä. Vaikka suhtaudumme vakavasti ympäristöön ja kiertotalouteen, on meille tärkeää viestiä niistä mielenkiintoisella ja Lahden näköisellä tavalla pieni pilke silmäkulmassa. Useamman panimon kotikaupunkina mikäpä olisi parempi tapa juhlistaa pian alkavaa kesäkautta kuin yhteistyössä paikallisten kanssa suunnitellut oluet, kertoo ympäristöpääkaupunkiprojektin viestintäpäällikkö Saara Piispanen

– Näissä tölkeissä maistuu mahdollisuus, jota ei hukattu, Piispanen lisää. 

Kari Puttonen Ant Brewsta kertoo, että olutsarjan avulla oluenystäville voidaan viestiä kiertotaloudesta ja nostaa esiin teemoja, kuten ruokahävikin pienentämistä, jätteiden hyötykäyttöä, kaupunkiviljelyä sekä lähi- ja villiruokaa. 

– Yhteistyö Lahden kanssa on ollut hyvin mielenkiintoinen, sillä kehitämme jatkuvasti tapoja hyödyntää erilaisia raaka-aineita oluiden valmistuksessa ja emme kavahda “ei niin perinteisenä pidettyjä ratkaisuja, taustoittaa Puttonen.

Ensimmäisessä oluessa hyödynnetty muun muassa appelsiinien kuorijätettä

Ensimmäisenä sarjan oluista julkistetaan wit-tyylinen olut, jonka inspiraationa on jätteetön kiertotalous ja ruokahävikki. Oluen valmistuksessa käytetään paikallisen K-Citymarket Paavolan appelsiinimehun tuorepuristuspisteen kuorijätettä sekä tukkurilta saatavaa parasta ennen -päivämäärän ylittänyttä granaattiomena- ja viikunapyrettä. Oluiden valmistamiseen käytetään paikallisen Viking Maltin maltaita.  

Uusi olutsarja tulee myyntiin joihinkin K-ryhmän kauppoihin sekä Ant Brewn panimoravintolaan. Osaa tuotteista myydään myös tapahtumissa.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja