Karhu-olut ottaa kantaa translakiin uusilla tölkeillään. Olutta panevan Sinebrychoffin mukaan kannanotto tulee varmasti jakamaan mielipiteet, mutta se ei yritystä haittaa.
Suomalaispanimo Sinebrychoff tuo markkinoille uudet Karhu-oluttölkit, joissa otetaan vahvasti kantaan Suomen kritiikkiä herättäneeseen translakiin. Translaki on puhuttanut koko kevään ajan ja keskustelu johtikin eduskunnan käsittelyyn edenneeseen Oikeus olla -kansalaisaloitteeseen.
– Vaikka Suomi tunnetaan monella mittarilla globaalisti edistyksellisenä yhteiskuntana, transoikeuksien suhteen olemme jäljessä. Nyt vaadittu uudistus parantaisi transihmisten itsemääräämisoikeutta, kehollista koskemattomuutta ja hyvinvointia, Sinebrychoffin tiedotteessa todetaan.
Karhu-oluttölkkeihin painetaan persoonapronominit
Osana käynnissä olevaa yhteiskunnallista keskustelua, Karhu-olut tarttuu nyt transoikeuksiin Helsinki Pride -yhteisön pitkäaikaisena kumppanina ja seksuaali- sekä sukupuolivähemmistöjen tukijana.
Panimon mukaan transsukupuolisuuteen liittyy edelleen runsaasti virheellisiä ja haitallisia mielikuvia lainsäädännöllisten ongelmien lisäksi. Yksi näissä esiin nouseva teema on persoonapronominit, kuten she/her, he/him ja they/them, joilla kansainvälisesti ihmiset viestivät sukupuolestaan ja joilla kuka tahansa voi osoittaa transoikeuksille tukensa.
Kuluneen vuoden aikana useat tunnetut henkilöt, kuten USA:n varapresidentti Kamala Harris, ovat lisänneet pronominit sosiaalisen median profiileihinsa. Tapa on levinnyt Suomeenkin, ja esimerkiksi Instagramissa ja LinkedInissä moni laittaa pronomininsa esille.
Tästä inspiroituneena Karhu valjastaa Helsinki Priden ajaksi myös ikonisimman tuotteensa, eli 0,33 litran oluensa, pronomineilla. Priden tapahtumissa Karhu-logon tilalla komeilevatkin he/him, she/her, they/them ja sukupuolineutraali hän.
