Mainos

Uusissa Karhu-oluttölkeissä vahva kannanotto: "Puolustamme transoikeuksia, koska sen tekeminen on yksinkertaisesti oikein"

Karhu-olut ottaa kantaa translakiin uusilla tölkeillään. Olutta panevan Sinebrychoffin mukaan kannanotto tulee varmasti jakamaan mielipiteet, mutta se ei yritystä haittaa.

Suomalaispanimo Sinebrychoff tuo markkinoille uudet Karhu-oluttölkit, joissa otetaan vahvasti kantaan Suomen kritiikkiä herättäneeseen translakiin. Translaki on puhuttanut koko kevään ajan ja keskustelu johtikin eduskunnan käsittelyyn edenneeseen Oikeus olla -kansalaisaloitteeseen. 

–  Vaikka Suomi tunnetaan monella mittarilla globaalisti edistyksellisenä yhteiskuntana, transoikeuksien suhteen olemme jäljessä. Nyt vaadittu uudistus parantaisi transihmisten itsemääräämisoikeutta, kehollista koskemattomuutta ja hyvinvointia, Sinebrychoffin tiedotteessa todetaan. 

Karhu-oluttölkkeihin painetaan persoonapronominit

Osana käynnissä olevaa yhteiskunnallista keskustelua, Karhu-olut tarttuu nyt transoikeuksiin Helsinki Pride -yhteisön pitkäaikaisena kumppanina ja seksuaali- sekä sukupuolivähemmistöjen tukijana.

Panimon mukaan transsukupuolisuuteen liittyy edelleen runsaasti virheellisiä ja haitallisia mielikuvia lainsäädännöllisten ongelmien lisäksi. Yksi näissä esiin nouseva teema on persoonapronominit, kuten she/her, he/him ja they/them, joilla kansainvälisesti ihmiset viestivät sukupuolestaan ja joilla kuka tahansa voi osoittaa transoikeuksille tukensa.

Kuluneen vuoden aikana useat tunnetut henkilöt, kuten USA:n varapresidentti Kamala Harris, ovat lisänneet pronominit sosiaalisen median profiileihinsa. Tapa on levinnyt Suomeenkin, ja esimerkiksi Instagramissa ja LinkedInissä moni laittaa pronomininsa esille.

Tästä inspiroituneena Karhu valjastaa Helsinki Priden ajaksi myös ikonisimman tuotteensa, eli 0,33 litran oluensa, pronomineilla. Priden tapahtumissa Karhu-logon tilalla komeilevatkin he/him, she/her, they/them ja sukupuolineutraali hän.

"Puolustamme transoikeuksia, koska sen tekeminen on yksinkertaisesti oikein"

Karhu järjestää osana kampanjaa myös transvaikuttajien vetämän keskustelutapahtuman, jossa transoikeuksista voi oppia lisää. Helsinki Priden toiminnanjohtaja Aaro Horsma kiittelee Karhua aiheen nostamisesta pinnalle sekä ennakkoluulojen murtamisesta.

–  Karhu tuo tämän ajankohtaisen ja tärkeän keskustelun transsukupuolisuudesta, identiteeteistä ja ihmisoikeuksista sinne, missä näistä asioista ei ehkä olla aiemmin keskusteltu, Horsma sanoo.

Vaikka Suomen sukupuolineutraalia hän-pronominia on ylistetty ulkomaita myöten, se peittää sukupuolen ja voi helposti johtaa loukkaavaan väärinsukupuolittamiseen. Kampanjassa mukana oleva toimittaja-vaikuttaja Mona Bling toteaa kyseessä olevan tärkeä kannanotto transihmisten oikeuksien puolesta.

Karhu on ensimmäisiä suomalaisia kuluttajabrändejä, joka on ottanut vahvasti kantaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin.

Sinebrychoffilta muistutetaan, että transsukupuoliset ovat vähemmistön vähemmistö, jonka oikeudet ovat saaneet vähitellen näkyvyyttä ja painavuutta. Se voi johtaa merkittäviin lainsäädännöllisiin ja yhteiskunnallisiin muutoksiin. Muutos vaatii näkyvyyttä asialle ja julkista painetta edistymiselle, ja tässä brändit voivat auttaa.

– Karhu rohkaisee jokaista seuraamaan ylpeästi itseään. Priden kumppanina puolustamme transoikeuksia, koska sen tekeminen on yksinkertaisesti oikein, sanoo Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen.

Sinebrychoffin työntekijät saaneet aiemmin henkilökohtaisia uhkauksia

Sneen kertoo MTV Uutisille, että Karhun aiempina vuosina toteuttamat kampanjat ja yhteistyö Priden kanssa on tuonut yritykselle runsaasti palautetta, eikä kaikki ole todellakaan ollut kaunista luettavaa.

– On tullut todella karseaa ja myös todella henkilökohtaista palautetta. Jopa ihan henkilökohtaisia uhkauksia. Niitä ei ole yksi tai kaksi, vaan pikemminkin kaksikymmentä. Aikaisempina vuosina tuli satoja meilejä ja jotkut jopa lähettivät Carlsbergin toimitusjohtajalle kirjeitä, joissa oli minusta kaikenlaisia väitteitä, Sneen kertoo.

Priden ja Karhun yhteistyö on jatkunut jo yli kolme vuotta, ja myös posiitivista muutosta on onneksi havaittavissa. Sneen sanoo, että vihaisten palautteiden ja uhkauksien määrä on pudonnut dramaattisesti ensimmäiseen vuoteen verrattuna.

– Viime vuonna ei tullut yhtä ainuttakaan henkilökohtaista uhkausta. Siinä mielessä siis positiivinen kehitys.

Pride-kampanjoissa ei Sneenin mukaan ole kyse myynninedistämisestä, vaan oikeasti tärkeiden asioiden ajamisesta.

– Tässä ei mitata sitä, kuinka hyvin Karhu-olut myy. Tietysti saamme lukuja esimerkiksi Facebook-seuraajista. Silloin alkuvuosina Priden kanssa joitakin seuraajia lähti ja joitakin tuli. Ehdottomasti kuitenkin enemmän tuli kuin lähti.

Sneen itse ei hätkähdä saamastaan palautteesta, mutta hän pitää ikävänä, kun esimerkiksi panimon nuoret työntekijät joutuvat lukemaan ala-arvoisia uhkauksia. 

***

Videolla: Lahdessa tehdään nyt uutta olutta jopa hanhenkakkaa hyödyntäen


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja