Mainos

Sinebrychoff kiistää, että Karhu-oluen Pride-viikon mainoskampanja johtaisi ihmisiä harhaan

Olutmerkki Karhulla ei ole myynnissä persoonapronomineihin viittaavia oluttölkkejä, joita se käyttää Helsingin Pride-viikkoon liittyvässä mainoskampanjassaan.

Joidenkin viestimien uutisoinnissa ja sosiaalisessa mediassa on ainakin osittain ymmärretty niin, että tölkin Karhu-teksti vaihtuisi kaupoissa transoikeuksiin viittaaviin pronominiteksteihin. Näin ei kuitenkaan ole asian laita, eikä tällaisia tölkkejä ole myöskään tulossa kauppoihin.

Sinebrychoffin Karhu-brändin tuotepäällikön Niklas Rinteen mielestä mainoskampanja ei johda ihmisiä harhaan. Hänen mukaansa lehdistötiedotteessa on sanottu, että erikoistölkkejä on jaossa Priden aikana. Rinne kertoo, että Karhun persoonapronominitölkkejä on jaossa Helsinki Pride -viikon tapahtumissa, minkä lisäksi pääkaupunkiseudulla tarra-arkkeja on toimitettu valikoituihin ravintoloihin ja Keskon ruokakauppoihin.

– Kampanjassa tärkeintä on viesti eikä se, mitä tölkissä esiintyy, Rinne sanoo.

Tiedotteessa sanotaan, että Priden tapahtumissa Karhu-logon tilalla lukee "he/him, she/her, they/them ja sukupuolineutraali hän". Ajatuksena on tukea esimerkiksi transihmisiä, jotka kertovat profiilissaan, mitä persoonapronominia käyttävät.

Mediassa ja sosiaalisessa mediassa mainoskuvat tölkeistä ja tiedote on ainakin paikoin ymmärretty niin, että kauppoihin olisi tulossa myyntiin oluttölkkejä kampanjakuvituksella. Karhun tiedotteen otsikossa kerrotaan, että Karhu valjastaa tölkkinsä puolustamaan transoikeuksia yhdessä Helsinki Priden kanssa.

Rinne kertoo, ettei Karhu-brändille ole tullut viestiä, että ihmiset luulisivat persoonapronominitölkkien olevan kaupassa.

Tiedotteen mukaan Karhu-olut tarttuu tänä vuonna transoikeuksiin Helsinki Pride -yhteisön pitkäaikaisena kumppanina sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tukijana.


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja