Uudenlaiset tavat käyttää chia-siemeniä – kokeile näitä!

chia-siemenet
Shutterstock

Chia-siementen lisääminen ruokiin kannattaa, sillä niiden avulla ruokavaliostasi tulee hetkessä terveellisempi.

Chia-siemenet ovat hyvä tapa tehdä resepteistä terveellisempiä ja proteiinipitoisempia hetkessä ilman muita ylimääräisiä ainesosia. Hamstraa kaappiin näitä supersiemeniä ja ripottele niitä niin veteen kuin kaurapuuroonkin.

Kokeile myös näitä Yahoo Health! -sivuston chia-siemen-reseptejä:

Energiajuoma: Lisää kaksi ruokalusikallista kokonaisia chia-siemeniä 2,4 desilitraan vettä. Anna sakeutua viiden minuutin ajan. Lisää vaahterasiirappia tai hunajaa sekä juuri puristettua sitruunamehua. Tuloksena on helppo proteiinipommi ennen tai jälkeen treenin nautittavaksi.

Proteiinilisä: Lisää lusikallinen chia-siemeniä vaikkapa aamupuuroon mantelimaidon kera. Tarjoile kuivattujen hedelmien kanssa.

Chia-hillo: Sekoita yleiskoneessa 2,4 desilitraa haluamiasi marjoja, yksi ruokalusikallinen chia-siemeniä ja yksi ruokalusikallinen lämmintä vettä. Sekoita, kunnes koostumus on hillomaista. Levitä paahtoleivän tai voileipäkeksien päälle. Hillo säilyy ilmatiiviissä rasiassa jääkaapissa noin viisi päivää.

Salaatinkastike: Lisää puoli teelusikallista chia-siemeniä suosikkisalaatinkastikkeeseesi ja saat siitä hetkessä proteiinipitoisemman. Lisää vettä tai öljyä, jos kastiketta tarvitsee ohentaa, sillä chia-siemenet imevät nestettä itseensä.

MTV LIFESTYLE

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja