Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tulevaisuuden ruokatrendit: Tuleeko suomalaisesta ruoasta hitti maailmalla?

Suomalainen ruisleipä on jo lyönyt läpi maailmalla, mutta voisiko siitä kasvaa vielä suurempikin trendi?
Suomalainen ruisleipä on jo lyönyt läpi maailmalla, mutta voisiko siitä kasvaa vielä suurempikin trendi?Shutterstock
Julkaistu 27.02.2015 20:05

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Millaisia ovat tulevaisuuden ruokatrendit Suomessa? Katso Riku "Madventures" Rantalan lista.

Toimittaja ja television Madventures-, Madcook sekä Docventures-ohjelmista tuttu Riku Rantala luennoi keskiviikkona Helsingin messukeskuksessa tulevaisuuden ruokatrendeistä. Rantalan mukaan ruoassa on se hyvä puoli, että se on rikkonut ja tulee myös tulevaisuudessa rikkomaan rajoja.

– Ruoka-aineet ja ruokalajit siirtyvät kulttuurista toiseen.  On vaikea keksiä mitään negatiivista siitä, että omaksutaan muualta vaikutteita ja saadaan näin oma elämä rikkaammaksi. Suomi on muuttunut 20 vuodessa tässä asiassa valtavasti, Rantala luennoi.

Tällaisia ruokatrendejä Rantala ennustaa tulevaisuudelle:

1. Ruoka rikkoo rajoja yhä laajemmin

Yhä kauempaa tulevista ja oudoimmista tuotteista tulee Rantalan mukaan trendejä - jopa ennalta-arvaamattomista asioista. Rantala nostaa esimerkiksi chilin: senkään ei olisi voinut ensimmäisenä kuvitella nousevan trendiksi Suomessa. Tällä hetkellä suosiossa ovat perulainen ja japanilainen keittiö. Tulevaisuuden nousijaksi Rantala ennustaa Koreaa.

– Maailman myydyimmat viinabrändit ovat korealaisia. Se kertoo siitä, että on maailmoja, josta me emme oikeastaan tiedä yhtään mitään.

2. Ruoan terveyden mittaaminen

Terveys on yksi tulevaisuuden selkeistä trendeistä. Talouden taantuman vuoksi terveystietoisuudessa on saattanut tapahtua pieni notkahdus, mutta Rantalan mukaan trendi on silti tulevaisuudessa nouseva. Myös erilaiset digitaaliset terveyden mittausvälineet kasvattavat suosiotaan entisestään.

– Ihmiset mittaavat tulevaisuudessa yhä enemmän sitä, miten he voivat. Jopa piankin on mahdollista, että kun otetaan valokuva ruokalautasesta, sovellus kertoo mitä siinä lautasella on ja miten se vaikuttaa terveyteen.

3. Terveellinen pikaruoka

Tulevaisuudessa terveellinen pikaruoka tulee tarjomaan Rantalan mukaan vaihtoehdon, sillä ihmisten kiire ei ole häviämässä mihinkään. Kuluttaja valitsee myös mielellään paikan, jossa etiikka on kunnossa. Ruokaostoksesta halutaan hyvä omatunto, eikä ympäristövaikutusten miettiminenkään ole laskeva trendi.

– Tutkimuksen mukaan niin sanottu millenial-sukupolvi eli 18–32-vuotiaat kuluttajat ovat hylänneet McDonald'sin Pohjois-Amerikassa, mikä on poikkeuksellinen muutos. Se ei kuulu enää näiden kuluttajien top 10 -ravintoloihin. Tähän McDonald's on yrittänyt löytää ratkaisua tuomalla esimerkiksi wrapit valikoimaan, Rantala perustelee.

4. Suomalaiset tuotteet trendeiksi?

RunebergintorttuVoisiko vaikka runebergintortun brändätä?Shutterstock

Tulevaisuudessa myös suomalaiset ruoat voisivat nousta trendiksi meillä ja muualla. Rantala nostaa esimerkiksi pikaruoan: Suomella ei ole omaa kansallispikaruokaa, kuten vaikkapa Venäjällä ovat blinit ja pelmenit.

– Voisiko Suomestakin nousta jotain omaa? Voisiko suomalainen tuote lyödä joskus läpi? Tuntuu ehkä nyt mahdottomalta, mutta se ei kuitenkaan ole. Meillä on vielä paljon opittavaa, miten brändätään erilaisia paikallisia tuotteita ja suojataan niitä.  

5. Paikallisuus

Välillä maailman trendien tunkeutuminen keittiöömme voi tuntua jopa ahdistavalta. Tämän vuoksi suomalaiset kaipaavat Rantalan vuoksi myös jotakin paikallista ja omaa, johon tunnemme yhteenkuuluvuutta.

– Myös aitous kiinnostaa. Ihmiset toivovat tulevaisuudessa vähempää prosessointia ja selkeää yhteyttä aidoksi miellettyyn oikeaan ruokaan.

6. Ruoan jakaminen ja kokemuksellisuus

Ruokaselfiet ja ruokakuvat ovat nykypäivää, eivätkä ne tule katoamaan mihinkään ainakaan lähitulevaisuudessa. Ihmiset haluavat jakaa kokemuksiaan kuvilla ja tuntea itsensä näin osaksi yhteisöä.

– Jakaminen ja kokemuksellisuus ei tule vähenemään tulevaisuudessa. Yhteisöpalvelut liittyvät vahvasti kuviin. Kuvat määrittävät jo nytt nuorten viestintää. Tämä vaikuttaa myös ruokaan.

7. Yksilöllisyys ja valinnan vapaus

Vaikka ruoka mielletään yhteisölliseksi kokemukseksi, halutaan siltä myös jotain yksityistä. Tulevaisuudessa valinnanvapaus korostuu Rantalan mukaan ruoassa entisestään.

–  Halutaan tilata hampurilaispaikassa vähähiilihydraattinen sämpylä ja valita itse luomupihvi tai jättää pois tiettyjä täytteitä. Ihmiset haluavat yksilöllisiä ja kokemuksellisia fiiliksiä. Siihen pitää ravintoloidenkin alkaa kiinnittää huomiota.

Lisää aiheesta:

Asia, jota et ehkä ole tullut ajatelleeksi sushista – ruokakulttuurin professori kertoo, mitä on nykypäivän "suomalainen ruoka"Ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäSuomessa kasvaa nyt inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita – K-ryhmässä havaittiin selkeä hittituote lapsiperheiden keskuudessa: "Valtava suosio, jolle ei näy loppua"Suosikkibloggaaja Hanna Gullichsen saa törkyviestejä, kun hän käyttää lihaa – myös kelmu ja ketsuppi suututtavatSuomalaisten suosikkivihannes vaihtaa väriä – näistä ennustetaan vuoden 2016 ruokatrendejä
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • Eilen17:24
    Viinit

    Onko hyvä viini nahkaista, notkeaa vai antavaa? Saku Tuominen: "Aivan sietämätöntä horinaa"

  • Eilen14:20
    Lääkkeet

    Uutta tietoa suositun diabetes- ja laihdutuslääkkeen hyödyistä

  • Eilen09:42
    Ruoka

    Teemu syö joka päivä täysin ilmaiseksi – löysi kerran lähes 500 euroa käteistä roskiksesta

  • pe18:26
    Ruoka

    Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2025: Tässä ovat uudet Suomen mestarit!

  • pe17:32
    Ruoka

    Näitä juustoja suomalaiset nyt himoitsevat – nappaa vinkit täydelliseen juustolautaseen