Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Teemu ja Ilari todistivat surullisen näyn ruokakaupassaan, ja siitä se idea sitten lähti: Hylätyistä banaaneista syntyikin "match made in heaven"

K-ryhmä
Julkaistu 10.03.2020 13:53

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Biojätteeseen päätyvät banaanit saivat kauppiasveljekset pohtimaan, eikö käyttökelpoiselle ruoalle todella löydy muuta paikkaa kuin roskis. Ideasta syntyi lopulta uusi tuote kauppojen hyllylle: kierrätysbanaanijäätelö.

Suomessa myydään banaania vuosittain kymmeniä miljoonia kiloja ja se onkin maamme suosituin hedelmä. Kaikki yksilöt eivät kuitenkaan selviä kotitalouksiin asti, vaan kasapäin banaaneja uhkaa päätyä kaupoista suoraan biojätteeseen. Helsinkiläisen ruokakaupan kauppiasveljekset Teemu ja Ilari Tikkala päättivät tehdä asialle jotain, ja niin syntyi Bananasajäämä-banaanijäätelö. Kyseessä on Suomen Jäätelön ja K-ruokakaupan yhdessä ideoima vegaaninen kierrätysbanaanijäätelö.

"Oli surullista havaita, että tummahkon pinnan saanut banaani ei päädy asiakkaiden ostoskoriin"

Bananasajäämä sai alkunsa, kun K-Supermarket Redin Tikkalan kauppiasveljekset harmittelivat joitakin hylkyyn meneviä tummaksi päässeitä banaaneja.

–   Oli surullista havaita, että maullisesti vasta huippuaan lähestyvä, mutta tummahkon pinnan saanut banaani ei päädy asiakkaiden ostoskoriin, vaan sillä on uhkana joutua biojätteeseen, kauppias Teemu Tikkala muistelee. 

Teemu päätti soitaa Suomen jäätelöön ja kysyä, olisiko heillä jonkinlaista käyttöä myynnistä poistetuille banaaneille. Ja heillähän oli. Suomen Jäätelön Petri Laukontaus kertoo, että Teemun kysymys käynnisti prosessin, joka oli kuin ”match made in heaven”.

–    Ei ollut myynnissä riittävän kypsiä banaaneita täydellistä banaanijäätelöä varten, joten tällaisen mahdollisuuden ilmaantuminen oli lahja taivaasta, Petri jatkaa. 

Monien testierien jälkeen banaanijäätelö oli valmis tuotantoon. Banaanit kerätään biokaasuautolla pääkaupunkiseudun K-ruokakaupoista ja kuoritaan käsin Vantaalla sijaitsevassa jäätelötehtaassa. Kuorinnan jälkeen banaanit keitetään ja prosessoidaan jäätelöksi kartonkirasioihin. 

Kierrätysbanaanijäätelöllä Suomen Jäätelö ja K-ruokakaupat haluavat osaltaan edistää elintarvikehävikin minimoimista ja kantaa banaaninsa kekoon vastuullisen ruokakaupan puolesta. Tuote on vegaaninen, maidoton, laktoositon, gluteeniton, eikä se sisällä keinotekoisia aromi- tai väriaineita. Raaka-ainetta on saatavilla rajoitetusti, joten tuotantomäärät saattavat vaihdella.  

Lue myös: Ikean ravintoloihin tulee nyt mullistava tuote-uutuus, jota on kehitelty pitkään: Haastaako tämä legendaariset lihapullat?

Lähde: K-ryhmä

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
 

Lisää aiheesta:

Kun kaikki meni koronan takia mönkään, ravintoloitsijat Marjaana ja Katariina kehittivät potentiaalisen menestysruoan: "Luulen, että herkistyn kaupan hyllyllä"Prismoihin rantautuu nyt nerokas ruokaidea Oulusta – tuotevalikoima lähes rajaton: "Asiakkaalle ekologinen, edullinen ja siksi kiinnostava vaihtoehto""On se ihme, mikä määrä jää hyödyntämättä" – Ekin havainto K-kauppansa appelsiinimehukoneella johti uuteen tuoteinnovaatioonVuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"Pian niitä saa! Ikea tuo myyntiin uuden "mullistavan pyörykän" – suomalaiset keksivät tuotteelle melko ilmiselvän nimenHupsis! Ingmanilla meni aiemmin jäätelöä roskiin, mutta nyt sille lätkäistään hyvästä syystä hintalappu: Ainutlaatuista "jämäjätskiä" tulee myyntiin
RuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 17:44
    Huomenta Suomi

    Erikoinen suolakurkku hämmensi suorassa lähetyksessä – mikä on suolakurkun ja maustekurkun ero?

  • 09:42
    Sikke Sumari

    Sikke Sumarilta tärkeä muistutus oliiviöljyn käytöstä: "Mitä ne ihmiset luulevat?"

  • Eilen17:43
    Ravintolat

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • pe17:47
    Jäätelö

    Aamujuontajalta täystyrmäys oudolle uutuusjäätelölle

  • to17:02
    Kasvikset

    Halpaa sesonkikasvista myydään nyt huimat määrät – sopii jopa pastaan!