Tämä pitää vatsan kylläisenä ja solakkana – myös vaalea leipä voi yllättää

Kuitua tulisi saada päivittäin vähintään 25 - 35 grammaa.

Saatko sinä ruokavaliostasi tarpeeksi kuitua?

Ruokien kuitumäärissä on suuria eroja. Leipätiedotus ry:n mukaan suomalaisten paras kuitulähde on viljatuotteet, erityisesti täysjyväleipä. Pelkästään ruisleivästä saadaan Suomessa enemmän kuitua kuin kaikista vihanneksista, marjoista ja hedelmistä yhteensä.

Myös vaalea leipä voi olla kuitupitoinen

Kuitua on eniten viljan kuoriosissa ja välittömästi kuoren alla. Myös vaaleamman leivän kuitupitoisuus voi olla korkea taikinaan lisätyn leseen tai jyvärouheen ansiosta.

VINKKI: Valitse kaupasta leipä, jossa on kuitua lähemmäs 10 g / 100 g. Vältä sen sijaan leipätuotteita, jossa kuitua on alle 5 g / 100 g.

Kuitua tulisi saada päivittäin vähintään 25 - 35 grammaa. Päivän kuituannos kannattaa koostaa sekä viljan että kasvisten kuidusta, sillä näin saadaan erilaisten kuitujen hyödyt hyväksi. Kuitupitoinen ruoka sisältää runsaasti myös vitamiineja ja kivennäisaineita, mutta vain kohtuudella energiaa. Kuitu täyttää vatsaa, pitää kylläisenä, tasapainottaa suolen toimintaa ja auttaa myös pysymään solakkana.

Näistä ruoista saat kuitua (kuitua per 100 g tuotetta):

Jälkiuuni ruisleipä 15,2 g
Porkkana 2,5 g
Omena kuorineen 2 g
Kurkku 0,7 g
Peruna kuorineen 0,8 g
Jäävuorisalaatti 1 g
Sekasalaatti (salaatti, tomaatti kurkku) 1,1g

Katso Keventäjät.fi-sivuilta kätevä kuitutaulukko.

Leipäviikkoa vietetään 7.-13.9.2015.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja