Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Suomalaisten ruokakauppojen liikesalaisuus – seuraavatko "agentit" kilpailijoiden hintoja?

19824668
Ruokakauppojen hintojen seuraaminen on haasteellista, koska myynnissä on niin paljon erilaisia tuotteita.Lehtikuva
Julkaistu 26.11.2015 19:51
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Ruokakauppojen hintakilpailu on Suomessakin sen verran kovaa, että eri ketjut seuraavat aktiivisesti toistensa hintoja. Makuja.fi otti selvää, kuinka tämä käytännössä toteutetaan.

Liikkuuko Suomessa ruokakauppojen hintoja kyttääviä "agentteja", joiden antamien tietojen perusteella mietitään tulevia hintoja? Kuinka suurten ruokakauppaketjujen edustajat pysyvät kärryillä kilpailijoiden hinnosta, kun kaupassa on tarjolla tuhansia erilaisia tuotteita? Makuja.fi otti selvää.

"Se on meidän pieni liikesalaisuutemme"

S-ryhmä on hyvin vaitonainen sen suhteen, kuinka kilpailijoiden hintoja seurataan Suomessa. "Hinta-agenttien" käyttämistä S-ryhmä ei kuitenkaan kiistä.

– Teemme jatkuvaa hintaseurantaa. Seurantaa teemme sekä itse että yhteistyökumppanimme kanssa, S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu toteaa.

Myös Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio kertoo, että on hyvin tärkeää, että myös kilpailijoiden hinnoista ollaan kartalla. Lidlillä on omat vakiintuneet tapansa kilpailijoiden hintojen seuraamiseen.

– Se on meidän pieni liikesalaisuutemme, Hansio toteaa.

– Voin kuitenkin sanoa sen, että meillä on henkilöitä, jotka tekevät tätä ihan päätyökseen. Se on meidän lupauksemme myös asiakkaille, että me haluamme olla koko ajan selvillä ja otamme selvää asioista. Haluamme toki, että asiakkaamme voivat meihin luottaa, Hansio kertoo salaperäisesti.

Tuoreimmat aiheesta

Makuja