Suomalaisten olutmaku monipuolistui: Yhtä juodaan silti eniten

oluet
Shutterstock

Suomalaiset juovat edelleen ylivoimaisesti eniten vaaleaa lageria, mutta myös muut olutlaadut ovat löytäneet tiensä ruokapöytiin ja seurustelujuomiksi.

Suomalaisten olutmaku mukailee muiden eurooppalaisten makua.

– Jopa 90 prosenttia maassamme juotavasta oluesta on miedosti humaloitua vaaleaa lageria. Kun mukaan lasketaan matkustajatuonti sekä ravintoloiden ja Alkon vahvan oluen myynti, on vaalean lagerin osuus jopa 95 prosenttia kulutuksesta, kertoo Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen.

Kähkösen mukaan suomalaisten maku on kuitenkin monipuolistunut 2000-luvun aikana huomattavasti.

– Koskaan aikaisemmin erilaisten oluiden kirjo ei ole ollut Suomessa yhtä laaja ja monipuolinen kuin tänä päivänä. Kolmen suuren panimon lisäksi meillä on lähes 40 pienpanimoa, joilla on valikoimissaan jopa satoja erilaisia oluita vuosittain.

– Oma lukunsa on myös suomalainen sahti, joka on ainutlaatuinen perinneolut koko maailmassa.

Pienpanimoilla tärkeä rooli

Kähkönen uskoo, että makutottumusten muutoksiin on vaikuttanut sekä laajentunut maahantuontioluiden kirjo että kotimaisten panimoiden kokeilut ja uudet käsityöoluet.

– Tuontioluet ja pienpanimot ovat luoneet uutta olutkulttuuria, johon myös suurten panimoiden on pitänyt mukautua. Suomalaisella on tänä päivänä mahdollisuus valita monista oluttyyleistä makunsa ja tarpeidensa mukaan.

– Kotimainen käsityöolut on myös lähituote. Monet tukevat jo pelkästään periaatteen vuoksi kotimaista pientuotantoa, mikä laajentaa kuluttajien olutmakua ja -tottumuksia.

Kähkönen sanookin oluesta tulleen arkinen seurustelujuoma.

– Se on vähitellen löytänyt tiensä ruokapöytiin viinin rinnalle ja jopa fine dining -ravintoloiden juomalistoille.

Kähkönen toivoisi suomalaisen olutkulttuurin monipuolistuvan entisestään.

– Pidän oluen korkeaa verotusta suurena esteenä olutmaun ja -kulttuurin kehittymiselle. Laadukkaat täysmallasoluet ja lähituotteet ovat huomattavasti kalliimpia kuin niin sanotut perustuotteet, hän harmittelee.

– Olutmakua rajoittaa myös täysin käsittämätön 4,7 prosentin raja, jolla määritellään oluen myynti päivittäistavarakaupoissa ja Alkoissa. Kaikki alle 7-prosenttiset oluet tulisi vapauttaa kauppojen vähittäismyyntiin.  

Tuuli Lindgren, tuuli.lindgren@mtv.fi

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat