Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomalaisravintola teki tiukan päätöksen – veloittaa 49 euroa jokaiselta asiakkaalta, joka ei lunasta varaustaan

Kuvituskuva
KuvituskuvaShutterstock
Julkaistu 17.05.2017 12:02(Päivitetty 17.05.2017 17:44)

Hanna-Leena Huhtala

hanna-leena.huhtala@mtv.fi

Helsinkiläisravintola pyytää asiakkailta jatkossa pöytävarauksen yhteydessä maksukortin tiedot, jotta tyhjiksi jääviltä paikoilta vältyttäisiin, ja ihmiset heräisivät perumaan tarpeen tullen varauksensa etukäteen.

Ravintolakulttuuri on Suomessa muuttunut viimeisten vuosien aikana radikaalisti ja ravintoloiden määrä jatkaa tasaista kasvuaan. Kasvava trendi on valitettavan monen ravintoloitsijan mukaan myös no-show't, eli asiakkaat, jotka jättävät tulematta perumatta varaustaan.

Useat mediat uutisoivat helsinkiläisen ravintola Askin päätöksestä vaatia maksukortin tiedot varauksen yhteydessä ja veloittaa 49 euron maksun, jos asiakas jättää tulematta eikä peru varaustaan.

– Kyllä tätä on suunniteltu niin pitkään kuin olen ollut alalla, ja niitä vuosia on jo jonkun verran, naurahtaa Askin omistaja Filip Langhoff Askin uutta käytäntöä.

Alla ravintola Askin Facebook-päivitys uudesta käytännöstä.

Aiheuttaa turhia kustannuksia ravintolalle 

Langhoff sanoo, ettei rahastus ole uuden käytännön tarkoitus. Ask on jo vuosien ajan ilmoittanut peruutusehdoissaan, että peruuttamatta jääneistä pöytävarauksista lähetetään lasku jälkikäteen.

– Me soitamme kaikki varaukset läpi päivää paria ennen, jotta voimme varmistaa allergiat ja vahvistaa siinä samalla varauksen. Siitä huolimattakin viikoittain pahimmillaan 10 henkeä jättää saapumatta. 

Varsinkin viikonloppuisin luku on korkea, kun huomioi sen, että Askissa on vain 26 paikkaa. Tyhjinä ne eivät kata kustannuksia, joita henkilökunnan palkkaamiseen ja raaka-aineisiin menee. 

Maailmalla jo vanha tapa

Varausmaksu tai maksukortin tietojen liittäminen varaukseen on itseasiassa ollut käytössä maailmalla ja muissa Pohjoismaissakin jo pitkään. Ravintola-alan ammattilaiset ovat puhuneet kansainvälisen tavan tuomisesta Suomeen jo vuosien ajan.

– Espanjassa esimerkiksi on tavallista, että otetaan 5-50 euron suuruinen takuumaksu, jota ei saa takaisin, jos ei ilmesty paikalle. Summa määräytyy ravintolan tason mukaan, kertoo Langhoff.

Langhoff ei usko uudistuksen vaikuttavan kävijöiden määrään Askissa. Iso osa ravintolan ruokailijoista on turisteja ja suomalaisia, jotka ovat ruokailleet paljon ulkomailla paikoissa, joissa käytäntö on tutumpi.

Hinta on myös haluttu pitää maltillisena. Se on vähemmän, kuin menun hinta, mutta kattaa suurimmat kulut, joita peruuttamatta jäävä varaus aiheuttaa.

Langhoff kertookin saaneensa lähestulkoon pelkästään positiivista palautetta uudesta käytännöstä. 

– Tärkeintä meille on herättää keskustelua siitä, että ihmiset muistaisivat ilmoittaa etukäteen. 

***

3:05Huippukokki kertoo Michelin-tähtien mystisestä taustasta

Lisää aiheesta:

Lisämaksu ravintolassa voi yllättää – HS: Laskun jakamisesta voidaan veloittaa ekstraa Suomessakin"Asiakkaat ovat kiroilleet ja huutaneet" – helsinkiläisravintola törmäsi poikkeukselliseen ongelmaan, jonka ratkaisi rahaÄlä tee näin! Brittiravintolat pelkäävät kammottavaa ilmiötä kesälle: "Pahentaisi tilannetta valtavasti"Suomalaisravintolat ovat pulassa, mutta sinäkin voit auttaa – lue tämä, jos haluat käydä ravintoloissa jatkossakin: "Alkuviikko on katastrofi" Keittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"Tiesitkö? Ravintola saattaa laskuttaa sinua vaikket saapuisikaan paikalle
RavintolatMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • 3.9.08:09
    Ruoka

    Suosittu grilli suljettu pysyvästi: "V*tuttaa aika rankasti"

  • 31.8.17:34
    Ruoka

    Suomalaiskokit kertovat ravintola-alan vaietusta ongelmasta

  • 27.8.17:02
    Ruoka

    Keittiössä huudettiin, joku sai turpaan ja osa oli kännissä – suomalaiskokit kertovat ravintola-alan villeistä vuosista

  • 27.8.10:10
    Ruoka

    Kozeen Shiwanilta yllättävä vihjaus suorassa lähetyksessä

  • 26.8.18:08
    Viiden jälkeen

    Kohukokki avautuu voinnistaan: Ahdistuskohtauksia, oksentelua ja paniikkia