Helsinkiläisravintola pyytää asiakkailta jatkossa pöytävarauksen yhteydessä maksukortin tiedot, jotta tyhjiksi jääviltä paikoilta vältyttäisiin, ja ihmiset heräisivät perumaan tarpeen tullen varauksensa etukäteen.
Ravintolakulttuuri on Suomessa muuttunut viimeisten vuosien aikana radikaalisti ja ravintoloiden määrä jatkaa tasaista kasvuaan. Kasvava trendi on valitettavan monen ravintoloitsijan mukaan myös no-show't, eli asiakkaat, jotka jättävät tulematta perumatta varaustaan.
Useat mediat uutisoivat helsinkiläisen ravintola Askin päätöksestä vaatia maksukortin tiedot varauksen yhteydessä ja veloittaa 49 euron maksun, jos asiakas jättää tulematta eikä peru varaustaan.
– Kyllä tätä on suunniteltu niin pitkään kuin olen ollut alalla, ja niitä vuosia on jo jonkun verran, naurahtaa Askin omistaja Filip Langhoff Askin uutta käytäntöä.
Alla ravintola Askin Facebook-päivitys uudesta käytännöstä.
Aiheuttaa turhia kustannuksia ravintolalle
Langhoff sanoo, ettei rahastus ole uuden käytännön tarkoitus. Ask on jo vuosien ajan ilmoittanut peruutusehdoissaan, että peruuttamatta jääneistä pöytävarauksista lähetetään lasku jälkikäteen.
– Me soitamme kaikki varaukset läpi päivää paria ennen, jotta voimme varmistaa allergiat ja vahvistaa siinä samalla varauksen. Siitä huolimattakin viikoittain pahimmillaan 10 henkeä jättää saapumatta.
