Suomalaiset hamstraavat 8 miljoonaa pakettia vuodessa: Suosikkituotteen resepti syntyi kertakäyttölautasen pohjaan

Lehtikuva

Yksi Suomen suosituimmista grillimakkaroista, Kabanossi-makkara täyttää maaliskuussa 2016 jo 40 vuotta. Tiesitkö, mitä hauskoja yksityiskohtia makkaran historiaan liittyy?

Vuonna 1975 HK:lla syntyi ajatus, että seuraavana kesänä olisi saatava uusi tuote makkaramarkkinoille.

Näitä kaikkia variantteja Kabanossista on nähty, muistatko?

1996 Juusto
1998 Mexican
2000 Kevyt
2001 Sinihomejuusto
2001 Savupekoni
2001 Kalkkuna
2001 Grillibalkan
2001 Savubratwurst
2001 Bratwurst
2002 Plus Original
2002 Plus Chorizo
2002 Plus Curry
2002 Plus Krakova
2003 Valkosipuli
2004 Sweet Chili
2004 Pippurijuusto
2005 Hot Bacon
2005 Fiini
2006 XO
2006 XO Juusto
2006 Grillibalkan Cheddar
2006 Makkarapihvi
2007 Aito valkosipuli
2007 Tomaatti-Jalapeno
2007 Grillibalkan Chili-sinihomejuusto
2008 XO Chorizo
2008 Habanero
2008 Jahtipihvi
2009 Savupekoni
2010 Karski
2011 Karski Juusto-Jalapeno
2011 Raakamakkara Perinteinen
2011 Raakamakkara Chorizo
2011 Raakamakkara Valkosipuli
2011 Kebab
2012 Sipuli
2012 Suolakurkku
2013 Spesiaali
2013 Sinihomejuusto, uudelleenlanseeraus
2013 Grillibalkan Mustapippuri-Valkosipuli
2014 Salami-Cheddar
2014 Retro
2014 Merguez
2014 Kolbasz
2014 Txistorra
2014 Luomu
2015 Salsiccia
2015 Pekoni & Parmesaani
2015 Karski Balkan

Kesän 2016 uutuusmaut ovat Smoky Bacon & Cheese, Rio Picante ja HK Pekonitikkari.

Tuotekehityksessä päätettiin kehittää A-luokan grillimakkara HK Sinisen Lenkin ja Camping-grillimakkaran rinnalle. Vaikutteita haettiin tuolloin Keski-Euroopasta. Kabanossi on Unkarissa ja Itävallassa tunnettu kestomakkarana.

– Kestomakkara olisi ollut kuitenkin liian kallis ja soveltumaton grillattavaksi. Niinpä Kabanossista päätettiin tehdä A-luokan keittomakkara, joka sopii grillattavaksi, kertoo HKScan Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

15.3.1976 pidettiin Helsingissä Vanhalla Talvitiellä tuotannon neuvotteluhuoneessa uuden makkaran reseptinkirjoitushetki. Tuolloinen tuotantojohtaja kirjoitti uuden reseptin kertakäyttölautasen pohjaan. Mainittu resepti toimi samalla suuntaa antavana tuotelaskelmana.

Kabanossia ostetaan 8 miljoonaa pakettia vuodessa

Uudesta makkarasta tuli menestys. 

– Kesällä, touko-elokuussa myydään noin 60 prosenttia koko vuoden myyntivolyymista. Tavallisen version ja makuvarianttien välillä myynti jakautuu fifty-fifty. Makuvariantit ovat vuosi vuodelta kasvattaneet osuuttaan. Suosituin maku on juusto ja seuraavaksi suosituin savupekoni. Makkaran grillikausi alkaa perinteisesti pääsiäisenä, joten ensimmäinen myyntipiikki tänä vuonna on jo nyt maaliskuussa, kertoo Järvinen.

Suomen myydyin grillimakkara on Atria Hiillos
Suomen myydyin grillimakkara on Atrian Hiillos-makkara. Suosituimpien grillimakkaroiden joukkoon nousevat myös muun muassa HK:n Kabanossi sekä Atrian Wilhelm-makkarat.

Kabanossi on uudistunut neljän vuosikymmenen aikana vallitsevien trendien mukaisesti. Kevyttä silloin, kun se oli pop ja pihvejä silloin, kun haluttiin vaihtelua muotoon.

– Nyt nousussa ovat mausteisemmat versiot, kertoo Järvinen.

Pääsiäisen lihat 5:08

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat