Suomalaisen "kauhukokemus" Subwaysta kiertää jälleen Facebookissa: "Ei enää ikinä" – samaistutko sinäkin?

Subway patonki
Patongin tilaamista ei ole tehty yksinkertaiseksi, vuodatetaan netissä jo useamman vuoden ajan kiertäneessä tekstissä. Shutterstock

Jo vuosia sitten alun perin netissä julkaistu teksti pikaruokaravintola Subwayssa asioimisesta kiertää jälleen sosiaalisessa mediassa.

Patongeistaan tunnetun Suomen Subway-ravintolan Facebook-sivuille ilmestyi muutama päivä sitten vuodatus, johon on reagoinut jo yli 36 000 suomalaista.  latasi Subwayn sivuille tekstin, jossa tilitetään pitkästi, miten hankalaa pikaruokaravintolassa asioiminen on ensikertalaiselle. Kyseessä ei kuitenkaan ole miehen itse kirjoittama vuodatus, sillä teksti on kiertänyt sosiaalisessa mediassa aiemminkin.

– Kävin tänään ensimmäistä kertaa Subwayssä. Astuessani ravintolaan tunsin jo kuumotuksen ja mietin, että vielä ei oo liian myöhäistä perääntyä "pitää mennä moi". Kuitenkin eteisestä päästyäni nielaisin ja astuin peremmälle myymälään, olin kuitenkin ainoa asiakas joten "pikku moka" tilauksessa tuskin haittaa, eivätkä ihmiset pääsisi nauramaan, tilityksessä aloitetaan.

– Kävelin suoraan siihen kassalle ja sanoin neidille että "yks tommonen päivän subi". Tässä vaiheessa myyjä katsoi minua hieman epäröivästi päästäen "eeeeh" -äänähdyksen. Vaikka ravintola oli tyhjä, tunsin kuinka seinätkin rupesivat tuijottamaan minua, lävistäen katseillaan kehoni kuin miekat. Sykkeeni oli varmaan valehtelematta 180 ja tunsin, kuinka veri pakkautuu päähäni. Aika pysähtyi.

Teksti jatkuu tarkalla kuvauksella siitä, miten hankalaksi simppelin ”päivän subiksi” -nimetyn patongin tilaaminen on tehty: ensin pitää valita leipä ja sen mahdollinen paahtaminen, sitten täytteet, kastikkeet, lisukkeet ja lopuksi vielä mahdollinen ateriakokonaisuus. Vaihtoehtoja on kymmeniä.

– "Paahdetaanko?", "paahdetaan vaan". Jes, tiesin että tää on helppoo. Koitin nopeasti lukea vitriinistä ohjeita, kuinka toimin seuraavaksi, mutta jotenkin kuumotus painoi vielä päätä ja ajatteleminen oli vaikeaa, tahdoin vain kadota. Nyt oli vihannesten aika, tarkoitukseni oli ottaa kaikkia, paitsi suolakurkkua. Aloin siis luettelemaan yksitellen kasvisten nimiä, kunnes viimein tajusin, että olisin voinut sanoa "Kaikki paitsi suorakurkku". Myyjällä oli jostain syystä hieman v***uuntunut ilme ja takana oleva naputteli jalalla maahan. Ei varmaan tarkoituksella, mutta tiesin sisimmissäni, että vika on minussa.

Vaikka kirjoitus onkin vanha, naurattaa se edelleen suomalaisia ja monet kertovat kommenttikentässä samaistuvansa tekstiin. Epäselvää on, onko kyseessä jonkun suomalaisen aito asiakaskokemus vuosien takaa. Ilmeisesti sosiaalista kanssakäymistä vaativa patonkitilaus on kuitenkin monelle suomalaiselle arka paikka, sillä niin moni samaistuu kirjoitukseen. 

– Ei enää ikinä Subwayhyn, teksti päättyy. 

***

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!