Suosituin suomalaisen ginin nimi vaihtuu, koska se saa aikaan koomisia sekaannuksia lontoolaisbaareissa.
Kyrö Distillery Companyn palkitun Napue Ginin nimi muuttuu käytännön syistä Kyrö Giniksi, ja Koskuesta tulee Kyrö Dark Gin.
Kyrö Distilleryn brändistä vastaava ja yrityksen perustajiin kuuluva Mikko Koskinen kertoi asiasta tiistaina, kun yritys palkittiin Marketing Finlandin Vuoden Brändinrakentajana.
– Tulemme vahvistamaan kansainvälistä brändimielikuvaa ja muun muassa vaihdamme Napue-ginimme nimen Kyrö Giniksi, jotta yhtenäisen mielikuvan muodostaminen vientimaissa helpottuu. Kyrö on perustajiensa yhteinen unelma ja uskallus sen toteuttamiseksi toimintamme ydin, Koskinen sanoi.
Koskinen kertoi myöhemmin, että nimenmuutoksen taustalla olivat käytännön syyt.
– Noin vuosi tai puolitoista vuotta sitten havaitsimme ensimmäistä kertaa, että nimi aiheutti hankaluuksia. Seurasimme useassa baarissa Lontoossa, kun ihmiset tilasivat Napue-giniä ja aika usein saivatkin nenäliinan, koska englannin napkin-sana ja Napue Gin kuulostavat niin samankaltaiselta.
Lisäksi Kyrön tislaamon nimeä ei ole tähän asti mainittu ginipulloissa lainkaan Suomen aiemman alkoholimarkkinointilainsäädännön vuoksi.
– Lainsäädäntö on muuttunut ja viisaus on kasvanut, joten totesimme, että pitkällä aikavälillä päätös on välttämätön, vaikka se tällä hetkellä suoraan sanoen hirvittää”, Koskinen sanoo.

