S-ryhmä kertoo panostavansa nyt entistä enemmän kalatuotteisiin – ja samalla halpuuttavansa kalatuotteiden hintoja.
Yllä olevalla videolla vinkataan herkullinen kuharesepti.
S-ryhmä ryhtyy taisteluun erityisesti kotimaisen kalan puolesta yhteistyössä Satokausikalenterin kanssa, kerrotaan SOK:n tiedotteessa. Kauppojen valikoimiin on luvassa uusia tuotteita eri kalaheimoille, kalan hintaa lasketaan heti ja myymälöissä nostetaan esille sesongin parhaat kalat.
Kotimainen kala halutaan nostaa nyt jalustalle, sillä yli puolet suomalaisista kertoo pyrkivänsä lisäämään kalan osuutta ruokavaliossaan. Asia käy ilmi Kantar TNS Oy:n Ruoka 2018 -raportissa.
Kuulutko kalapuikkoryhmään vai filee-joukkoon?
S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo kuluttajien jakautuvan kalansyönnissä erilaisiin ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle on luvassa uutta kokattavaa.
– Olemme tunnistaneet kuluttajista kolmen tyylin kalaväkeä: kalapuikkoryhmän, filee-joukon ja kokonaisen kalan taitajat.
Tällä hetkellä suomalaisten lautasille ui pääsääntöisesti lohta ja kirjolohta. Puhtaasti kotimaisista kaloista ykkönen on kirjolohi. Perässä tulevat silakka ja muikku.
– Kotimaisen kalan arvostusta pitää kasvattaa ja samalla lisätä sen osuutta ruokapöydissä. Suomessa on maailman parhaat kalavedet ja pyydettävää löytyy. Kotimaisen kalan syömisellä on parhaimmillaan myönteisiä vaikutuksia myös vesistöjemme ekologiaan, Antti Oksa toteaa.