Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ruokabloggari kritisoi legendaarista suomalaiskauppaa: ”Valikoima ei riitä, palvelu ei riitä, sijainti ei riitä”

Ruokabloggari kannustaa ruokakauppoja kokeilemaan luovia ratkaisuja tuttujen asioiden rinnalle, Kuvituskuva.
Ruokabloggari kannustaa ruokakauppoja kokeilemaan luovia ratkaisuja tuttujen asioiden rinnalle, Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 19.02.2018 14:20

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Sivumaku-bloggari pohtii tuoreessa blogikirjoituksessaan ruokakauppoihin liittyviä ongelmia ja sitä, millä keinoilla paikoilleen jämähtäneet ruokakaupat voisivat päivittää itsensä 2010-luvulle. 

Tampereella asuva Sivumaku-bloggari Jani Kinnunen paljastaa olevansa ahkera ruokakaupassakävijä, joka huolellisen suunnittelun sijaan haluaa mieluummin valita ruokakorinsa sisällön mielitekojen ja käytettävissä olevan ajan mukaan.

Raaka-ainenörtiksikin itseään luonnehtivan Kinnusen mukaan legendaarinen ruokakauppa Stockmannin Herkku on viime vuosina menettänyt taikansa kauppana, josta saa kaiken yhdellä käynnillä.

LUE MYÖS: Legendaarinen kahvila joutui somemyrskyn keskelle: ”Historiallisesta interiööristä tuli sitten halpa tusinamyymälä”

– Valikoima ei riitä. Palvelu ei riitä. Sijainti ei riitä. Ajat sitten puhuttiin asiakkaalle annettavasta ”something extrasta”. Stockmann unohti sen, Kinnunen kirjoittaa blogissaan.

Ruokakaupassa ei Kinnusen mukaan ole tehty mitään asiakkaille näkyvää luovaa ratkaisua hänen elinaikanaan. 

– Lisääntynyt valikoima ei ole luovaa. En laske myöskään itsepalvelukassoja sellaiseksi, Kinnunen toteaa.

Lidl on tuonut erikoisuudet koko kansan tuotteiksi

Toisin kuin paikoilleen jämähtänyt Herkku, alhaisilla hinnoilla suomalaisten suosioon päässyt Lidl on Kinnusen mukaan auttanut suomalaista ruokakulttuuria kehittymään. Kun hieman erikoisempi tuote on Lidlin hyllyllä, se muuttuu koko kansan tuotteeksi.

– Lidl on siksi parasta, mitä suomalaiselle ruokakaupalle on tapahtunut, Kinnunen toteaa.

Lidl AOPLidl on tuonut erikoisemmatkin tuotteet suomalaisten ruokapöytiin.

Ratkaisuksi Herkun ongelmiin Kinnunen tarjoaa vinkkejä, joilla tunnettu ruokakauppa voisi nostaa itsensä jälleen arvoonsa. Yksi näistä neuvoista on päivittäminen. Kinnunen ehdottaa, että ruokakauppa voisi päivittää ruokakauppansa pian 2010-luvulle, eletäänhän kohta jo seuraavaa vuosikymmentä.

– Tehkää kalatiskin viereen osteribaari. Pari osteria ja lasi skumppaa kympillä, samppanjalla 15 euroa. Jos ei toimi, kokeilkaa tapasbaaria. Jos vaatii liikaa kokkausta, tehkää antipastobaari. Pieni huilikeidas keskellä kauppakäyntiä, luksusta palvelunumeron odotteluun. Kokeilukulttuuri kehiin!

– Nyt on lähihistorian paras tilaisuus uudistaa markkinaa. Älkää mokatko sitä, Kinnunen lisää.

Lue Sivumaku-blogista, millä muilla luovilla keinoilla Kinnunen parantaisi ruokakauppojen tulevaisuudennäkymiä.

Lisää aiheesta:

Tältä näyttää täysin uudistunut Prisma – yksi ehdoton tuotesatsaus: "Ei voi enää ilmankaan olla"Kaksi suomalaiskauppaa kääri viime vuonna 2,5 miljoonan euron tilin yhdellä tuotteella – näin pienet ruokailmiöt kasvavat koko kansan hiteiksi HS: Helsinkiläiskauppias Olli keksi todellisen hitin suljetun salaattibaarin tilalle: "Emme lannistu, prkl"K-kauppias Petri paljastaa: Ulkomaiset asiakkaat ihmettelevät aina yhtä tiettyä asiaa suomalaisessa ruokakaupassaStockan Herkusta ja ruokakaupan tulevaisuudestaBloggaajalta raju purkaus ruokakauppojen valikoimista: "Suomalaiset rakastavat vakuumia"
RuokakauppaSivumakuMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa