Mainos
Mainos

Ravitsemusterapeutin lista: 6 ruokaa, joita syömällä laihdut – "ei tarvitse nähdä hirveästi vaivaa"

Jos haluat pudottaa painoa tuntematta kuitenkaan varsinaista nälkää, kannattaa ruokavaliossa suosia tiettyjä raaka-aineita.

Kerroimme jo aiemmin tutkimuksesta, jonka mukaan hittidieettejä parempi vaihtoehto on niin sanottu kylläisyysdieetti.

Quebecin Lavalin ylioipiston tutkijoiden mukaan tehokkain tapa pudottaa painoa on täyttää lautanen kylläisyyttä lisäävillä ruoilla. Tällaisia raaka-aineita ovat muun muassa tuliset chilit, vesipitoiset hedelmät ja vihannekset, kuitupitoiset täysjyvät, hyvät rasvat sekä proteiinipitoiset ruoat. Ravitsemusterapeutti Wendy Bazilian kertoo ruokien tehosta:

–  Osa kylläisyyttä lisäävistä ruoista vaikuttaa kylläisyyden kemiaan hormoneiden ja yhdisteiden kautta. Joidenkin ruokien fyysiset ominaisuudet, kuten tilavuus vaikuttavat vatsassa kylläisyyttä lisäten.

Näitä ruokia syömällä ihmisen on helpompi noudattaa ruokavaliota, eikä tarvitse nojata liikaa epäluotettavaan tahdonvoimaan. Ravitsemusterapeutin mukaan monet sekoittavat tyytyväisyyden kylläisyyteen, mikä voi vaikeuttaa painonpudotusta

–  Rakastamme sitä, kun voimme sanoa dramaattisesti olevamme aivan täynnä. Mutta todellisuudessa minkään aterian jälkeen ei pitäisi tuntua siltä, varsinkaan jos yrität pudottaa painoa.

Kylläisyyttä lisäävät ruoat

Näitä ruokia kannattaa ravitsemusterapeutin mukaan syödä kylläisyydentunnetta lisätäkseen.

– Ei tarvitse nähdä hirveästi vaivaa verrattuna entiseen ruokavalioosi. Lisäät vain tiettyjä aineksia, Bazilian sanoo. 

1. Vesipitoiset hedelmät ja vihannekset

Suosi kesällä esimerkiksi meloneita, kurkkua ja tomaattia. Nauti ne salaateissa ja keitoissa!

2. Tuliset chilit

Chilin sisältämä kapsaisiini kasvattaa kylläisyydentunnetta.

3. Kaurapuuro

Kaura hyödyntää vettä ja huijaa sinut hetkesä tuntemaan olosi kylläiseksi!

4.  Jogurtti

Kreikkalainen jogurtti sisältää proteiinia, vettä ja kalsiumia, jonka on todettu myös auttavan painonhallinnassa.

5.  Kananmunat

Kananmunat ovat kylläisyyttä lisääviä proteiinipommeja.

6.  Avokadot

Avokadojen hyvät rasvat auttavat nälänhallinassa.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja