Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo
1:02Tältä näyttää suomalainen ruokahävikki
Julkaistu 24.02.2020 09:47

Onko tässä mitään järkeä? Vaasalaistutkija kummastelee ruokakauppojen pursuavia leipähyllyjä: "Tuotteita voitaisiin hinnoitella jonkin verran alaspäin jo aiemmin"

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kauppatieteiden maisteri Lotta Alhonnoro kiinnostui arkisesta ilmiöstä ruokakaupassa käydessään, ja väittelee nyt aiheesta Vaasan yliopistossa.

Leipähävikki on todellinen ongelma Suomessa. Kauppatieteiden maisteri Lotta Alhonnoro toivookin kaupoilta nykyistä enemmän puhtia ja uusia luovia ratkaisuja leipähävikin selättämiseen. Aiheesta perjantaina 28. helmikuuta Vaasan yliopistossa väittelevä Alhonnoro kannustaa ruokakauppoja hyödyntämään rohkeasti teknologiaa, markkinoinnin keinoja ja henkilöstön osallistamista hävikin vähentämiseksi.

– ­Kaupassa osastot pursuavat toinen toistaan suurempia kasoja erilaisia leipiä. Se kiinnitti huomioni ja kiinnostukseni tutkijana. Sama ilmiö toistui ruokajonoissa, jonne osa kaupoista lahjoittaa hävikkiruokaa. Leipää oli tarjolla valtavat määrät, ja sen kanssa oltiin jopa ongelmissa – mihin kaikki leipä saadaan menemään? Leipä näyttäytyi jopa ongelmajätteenä, jolle haettiin kissojen ja koirien kanssa ottajaa, sanoo markkinoinnin alalta väittelevä Alhonnoro.

Alhonnoron väitöstutkimuksen tavoitteeksi tulikin löytää keinoja leipähävikin vähentämiseksi ruokakaupassa. Usein hävikkikeskustelussa nostetaan vahvasti esiin kuluttajan rooli ja unohdetaan, että ruokahävikkä syntyy kaikissa ruokaketjun vaiheissa. Alhonnoron mukaan järjestelmällisesti toimivilla ja vastuullisuutta tavoittelevilla kaupoilla voi olla kuluttajia paremmat edellytykset hävikin vähentämiseksi.

Leivän kysyntään ja hävikkiin vaikuttavat myös säätila, palkkapäivä ja loma-ajat

Alhonnoro oli tutkimuksensa lomassa ideoimassa ja kannustamassa Vaasalaista Bock’sin panimoa yhteistyöhön leipähävikin vähentämiseksi. Nyt panimo on lanseerannut leipäoluen yhdessä Aroma-leipomon kanssa, ja Alhonnoro perää vastaavia luovia ratkaisuita myös kaupoilta.

– Kauppojen leipähävikki on hyvin harvoin syömäkelvotonta. Kyse on potentiaalisen ruokahävikin johtamisesta, tahdosta ja tavoitteista.

Alhonnoron tutkimus lisää ymmärrystä ruokahävikin synnystä ihmisten ja ei-inhimillisten toimijoiden välisissä suhteissa. Esimerkiksi kuluttaja valitsee usein moitteettomimman, täydellisimmän tuotteen, ja ruttuinen pakkaus voi jäädä hyllyyn, vaikka leivässä itsessään ei ole mitään vikaa.

Tutkimuksen perusteella myös säätila, palkkapäivä ja loma-ajat vaikuttavat leivän kysyntään ja hävikin määrään. Nämä ovat tekijöitä, joiden huomioiminen tilausten suunnittelussa on mahdollista jättää tekniikan huoleksi.

"Tuotteita voitaisiin hinnoitella jonkin verran alaspäin jo aiemmin"

Alhonnoron mukaan markkinoinnin keinoja tulisi käyttää luovemmin. Monissa kaupoissa on perinteisesti hinnoiteltu parasta ennen -päiväystä lähestyvät leipätuotteet halvemmiksi.

– Tuotteita voitaisiin hinnoitella jonkin verran alaspäin jo aiemmin, jolloin voitaisiin varmistaa, että tuotteet saadaan kaupaksi. Tätä voidaan tehostaa sijoittelulla.

Alhonnoro tutki ruokahävikkiä kaupassa hyödyntäen etnografisia menetelmiä. Aineistoa kerättiin kaupassa havainnoimalla ja keskustelemalla, jonka lisäksi tutkija seurasi leipää ruokaketjussa leipomoon ja ruokajonoihin. Lisäksi hän keräsi muun muassa ruokahävikkiin liittyvää media-aineistoa.

KTM Lotta Alhonnoron markkinoinnin alaan kuuluva väitöstutkimus “Turning Points of Food/Waste. Tracing Actors, Relations and Practice-networks in a Retail Setting” tarkastetaan perjantaina 28.2.2020 klo 12 Vaasan yliopiston päärakennuksen Kurtén-auditoriossa.

Eniten tutkijaa yllätti, että havainnoinnin kohteena olevaan kauppaan tuli tuotteita, joista oli jostain syystä jäänyt parasta ennen päiväys pois. Ilmiö oli arkinen havainto työntekijöille, mutta tilannetta ei oltu saatu korjattua. Kaupan johdossa on usein selkeä näkemys hävikin syistä, mutta yllättäviä tekijöitä on paljon. Alhonnoron mukaan onkin tärkeää kommunikoida ja etsiä aktiivisesti ratkaisuita hävikin vähentämiseksi yhdessä henkilöstön kanssa.

Jopa kolmasosa maailman ruoasta päätyy roskiin

Kuluttajien ja kaupan ruokahävikin puolittaminen 2030 kuuluu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, ja hallitustenvälinen ilmastonmuutospaneeli IPCC on nostanut ruokahävikin esiin raporteissaan. Ruokahävikin vähentäminen on Alhonnoron mukaan tärkeää, koska vuosittain kolmasosa maailman ruoasta menee hävikkiin.

– ­Kuinka paljon vähemmän peltoja tarvitsisimme, jos hävikkiä ei syntyisi? Ruokahävikin vähentäminen olisi valtava ilmastoteko.

Väitöksen muodostavat artikkelit on julkaistu Food Waste Management: Solving the Wicked Problem ja Seven Deadly Sins in Consumption tutkimuskirjoissa sekä Kulutustutkimus.Nyt -tiedelehdessä.

Lue myös: Tämä tieto kannattaa lukea tarkkaan leipäpaketin kyljestä: "On aika haudata mustavalkoinen 'vain tumma leipä on terveellistä' -ajattelutapa"

Lähde: Vaasan yliopisto

Lisää aiheesta:

Alepassa myydään nyt ruokaa yhden euron kilohintaan – tästä on kyseKauppias Erkki keksi sushista uuden nerokkaan punalapputuotteen: "On saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion"Tutkimus paljastaa, mikä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokaostoksilla – nämä tuotteet viedään nyt kaupoissa käsistä: "Tavoiteltu erikoisuus" Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"Lidl teki yhden oleellisen muutoksen ruokaosastollaan viime syksynä – älytön menestys: "Myydään pois silmänräpäyksessä"Ruokahävikki on tähtitieteellisissä lukemissa – Luken tutkimus valmistui: laitoksissa syntyy jopa 78 miljoonaa kiloa elintarvikejätettä vuosittain
RuokaVäitöstutkimuksetLeipäMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 07:43
    Halpa vs. kallis

    Testasimme kauppojen halvimmat merkit: Mikä omenamehuista on paras?

  • Eilen17:14
    Ruokakauppa

    100 päivää jouluun! Näin saat joulukonvehteja yli puolet halvemmalla

  • Eilen11:01
    Pasta

    Pastasta ja perunasta saa terveellisempää yhdellä kikalla

  • Eilen07:45
    Puuro

    Kaurapuuron joukkoon kannattaa nyt laittaa yksi ainesosa

  • 14.9.17:33
    Leivonta

    Kakkuleipuri antoi asiakkaalle tilauksen ja pyysi anteeksi – pian selvisi syy