Näiden ruoka-aineiden avulla hoidat aivojasi ja parannat muistiasi – joukossa myös yllättävä juoma

shutterstock_146861537
Shutterstock

Muistisairauksiin perehtyneen asiantuntijan lista ruoka-aineista, jotka hoivaavat aivoja, on hyvä muistutus siitä, miten helppoa omasta hyvinvoinnistaan huolehtiminen voi olla.

Ei ole olemassa taikamarjaa, joka estäisi sairastumisen Alzheimeriin. Sen lauseen haluaa New Yorkissa sijaitsevan Alzheimer's Prevention -klinikan johtaja tohtori Richard Isaacson alleviivata. On kuitenkin olemassa muutamia ruoka-aineita, jotka yhdessä säännöllisen liikunnan kanssa hoitavat aivoja niin, että muistikin saa oman osansa. Isaacson listasi ne ruoka-aineet, jotka jokaisen tulisi lisätä ruokavalioon pitääkseen Alzheimerin mahdollisimman pitkän tikun päässä.

Rasvainen kala

Mikään niistä varoituksista, joita on kerrottu rasvan vaarallisuudesta, ei koske kalasta saatavia hyviä rasvoja. Muun muassa kalasta saatavien omega 3 -rasvojen tiedetään hellivän muistia ja mielialaa. Isaacson suosittelee viikossa vähintään kahta annosta omega 3 -pitoista kalaa, kuten lohta.

Punaviini

Ranskalaisten punaviininkäytöllä on epäilty olevan yhteyksiä ranskalaisten vähäisiin sydän- ja verisuonisairauksien määrään. Punaviinistä löytyvä, jopa ravintolisänä markkinoitava, resveratroli on tutkimuksissa hidastanut Alzheimerin edistymistä jo diagnosoiduilla potilailla. Isaacson muistuttaa, että terveysvaikutukset katoavat, jos juo enemmän kuin suositellaan. Naisille riittää lasi päivässä, miesten kohdalla luku on kaksi.

Mustikat

Isaacson kutsuu suomalaistenkin suosikkimarjaa lempinimellä ”aivomarja” sen sisältämien terveydelle hyvien ominaisuuksien takia. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että antioksidanteilla kyllästetty mustikka voi ehkäistä kognitiivisten ongelmien syntyä. Myös mansikoista on löydetty samoja hyötyjä.

Oliiviöljy

Aidossa oliiviöljyssä on myös terveydelle hyödyllisiä, hyviä rasvoja. Oliiviöljystä löytyvät tyydyttämättömät rasvat auttavat vähentämään tulehduksia elimistössä, mitä pidetään avaintekijänä myös aivojen terveydelle. Öljyn alkuperään kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, sillä pullotettuna löytyy myös paljon oliiviöljyksi kutsuttua öljyä, joka ei kuitenkaan ole sitä aitoa oikeaa.

Vihreät vihannekset

lehtikaali ja pinaatti ovat loistavia esimerkkejä kasviksista, jotka ovat pullollaan aivoille hyödyllisiä antioksidantteja. Tutkimusten mukaan vähintään yhden päiväannoksen nauttiminen voi hidastaa muistin ja tarkkaavaisuuden huononemista.

***


Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja