Raisio-konserni tiedottaa uudistavansa legendaarisen Elovena-brändinsä ilmeen. 95-vuotias Elovena-tyttö vaihtaa asuaan ja tähtää nyt ulkomaille.
Kaurahiutalepakkauksista tuttu Elovena-tyttö ei ole enää entisensä. Raisio-konserni on päättänyt uudistaa tuotemerkin brändi-ilmeen ja vaaleista kutreistaan tuttu Elovena-tyttö muuttaa näin ollen hieman ulkomuotoaan. Tuttu sininen mekko jää Elovenan ylle, mutta kansallispuku poistuu.
Elovenan muutoksia vuosien varrelta:
• Elovena-tyttö on taiteilija Joel Viktor Räsäsen luoma vuonna 1925, jolloin hän voitti Karjalan Myllyn Elovena mainoskilpailun
• Vanhanajan peltirasiassakin ollut ulkoasu on peräisin 1950-luvun pakkauksesta. Ossi Saarelaisen piirtämä Elovena-neito on toiseksi vanhin versio Elovena-neidosta.
• Vuonna 1967 kuvittaja Aimo Virtasalo teki Elovena-tytölle kolmannen ulkoasuversion hienovaraisen modernisoinnin.
• Vuonna 1987 Phil Clements lisäsi Elovena-pakettiin auringon ja metsänreunan.
• Vuonna 2010 Elovena-tytön kädessä oleva sirppi poistettiin vientipakkauksista.
• Vuonna 2012 sirppi poistettiin kotimaan pakkauksista.
Uudistuksella pyritään Raision mukaan päivittämään visuaalista ilmettä myös kansainvälisille markkinoille sopivaksi. Elovena-pakkaukset vaihtuvat uuden ilmeen mukaisiksi asteittain helmikuusta 2020 alkaen.
– Pohjustimme kansallisen ikonibrändin uudistusta kolmella kuluttajatutkimuksella Suomessa ja ulkomailla, muun muassa Puolassa ja Ruotsissa. Tutkimuksiin osallistui yli 4000 kuluttajaa ja uusi Elovena-design sai heiltä hyvät arviot. Kuluttajat kokivat, että Elovena-tyttö sinisessä mekossa viestii vahvasti suomalaisuutta, luotettavuutta, luonnollisuutta ja ajassa elämistä, Raision markkinointijohtaja kertoo.
