Mainos
Mainos

Legendaarinen juoma, josta tuli Suomessa välitön hitti – muistatko vielä nämä Jaffa-pullot?

Hartwallin Jaffa-virvoitusjuoma täyttää tänä vuonna jo 70 vuotta. Muistatko sinä vielä menneiden vuosikymmenten suosikkipullot? Videolta näet Jaffa-pulloja eri vuosikymmeniltä. 

Hartwall Jaffan historia pähkinänkuoressa

1949 – Jaffan tarina alkaa ja appelsiinin makuinen tuleva klassikko tulee myyntiin
​​​​​​​1955 – Punainen Jaffa eli veriappelsiinin makuinen virvoitusjuoma tulee markkinoille
1956 – Erik Bruun tekee ensimmäisen Jaffa-julisteen. Myös Jaffa Sitruuna näkee päivänvalon.
1970 – Jaffasta tulee Suomen ostetuin virvoitusjuoma
1984 – Hartwall Jaffa Light -juomat tulevat ensi kertaa kauppoihin
1995 – Monen suosikki Hartwall Jaffa Ananas Sokeriton saapuu kauppoihin
2011 – Suomen ensimmäinen stevialla makeutettu virvoitusjuoma Jaffa Super jatkaa Jaffa-perheen  laajentumista
2014 – Hartwall Jaffan mainonnasta tutut hedelmähamot putkahtavat maailmaan
2017 – Kausimakuina vierailevat Jaffa Mustikka ja Jaffa Guarana
2018 – Jaffa Italia eli klassinen punainen Jaffa tekee paluun
2019 – Hartwall Jaffa täyttää 70-vuotta. Erik Bruun tekee juhlan kunniaksi Jaffalle uuden julisteen.

Kaikkien suomalaisten tuntema Hartwall Jaffa juhlii tänä vuonna 70-vuotissyntymäpäiväänsä.

Vaikka nykypäivänä Hartwall tunnetaankin erityisesti virvoitusjuomistaan, aloitti yritys itse asiassa toimintansa kivennäisvesitehtaana jo vuonna 1836. Vasta yli sata vuotta myöhemmin lanseerattiin yhtiön todellinen menestystuote, Jaffa. 

Luksustuote keskellä pula-aikaa

Jaffa tuli markkinoille vuonna 1949 ensimmäisenä makunaan sittemmin jo klassikoksi muodostunut appelsiini. Kun Jaffa ensimmäisen kerran lanseerattiin, appelsiinit olivat Suomessa vielä harvinaista herkkua. Suomen ensimmäisestä sameasta, hiilihapollisesta appelsiinijuomasta tulikin välitön hitti. Tuote oli todellinen edelläkävijä tuon ajan Suomessa, jossa oli totuttu kirkkaisiin limonadeihin. 

Vaikka Jaffa syntyikin eräänlaiseksi luksustuotteeksi keskelle pula-aikaa, ajankohta oli sille otollinen. Nuorisokulttuuri alkoi kehittyä 1950-luvulla, ja pian tuoteperhe alkoi kasvaa.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja