Mainos
Mainos

Kuluttajat rakastuivat tuotteeseen, jota moni ammattilainen kammoksuu – vaarantaako tämä juomavillitys ginien maineen?

Vaaleanpunainen gini on lyönyt itsensä läpi viimeisen parin vuoden aikana, ja jopa ihmiset, ketkä eivät ole aiemmin ginistä välittäneet, ovat hullaantuneet siitä. Juoma-ammattilaisten mukaan se kuitenkin vaarantaa ginin maineen.

Pelko vaaleanpunaisen ginin suosiosta saattaa kuulostaa hieman järjettömältä, mutta gini-ammattilaisten mukaan perinteisten, vahvasti katajanmakuisten ginien maine on vaakalaudalla, kun uudet, huomattavasti makeammat vaaleanpunaiset juomat kantavat myös ginin nimeä.

”Kuinka pitkälle tämä voidaan viedä”

Suomeenkin rantautuneet makeat vaaleanpunaiset ginit ovat erityisen suosittuja Isossa-Britanniassa. Brittiläinen baarimestari Jack Wakelin on hyvin tuohtunut makeiden ginien esiinmarssista, jotka on maustettu kaikella vaahtokarkeista kookokseen.

 – Kuinka pitkälle tämä voidaan viedä, ennen kuin ne eivät enää maistu giniltä, vaan niistä tulee maustettuja viinoja, Wakelin pohtii.

Perinteisessä ginissä alkoholiin lisätään kasviperäisiä aineita, kuten katajanmarjaa, korianterin siemeniä, kardemummaa, hedelmien kuoria ja jaavanpippuria. Näiden öljyt uutetaan tislauksen aikana ja lopputuloksena on tyypillisesti kuiva, mausteinen, katkera ja sitruksinen juoma.

Vaaleanpunaisissa ja muissa hedelmäisissä gineissä sokeri ja hedelmien maut saadaan joskus kokonaisista hedelmistä, kuten vadelmista, mansikoista, kirsikoista ja raparperista, mutta usein maut tulevat halvemmista tiivisteistä ja esansseista. Makeuttavat aineet lisätään usein vasta tislauksen jälkeen, jolloin juoma on huomattavasti makeampi.

Vaaleanpunaisuus iskee nuoriin naisiin

– Makeus on helppo myyntikikka, se vetoaa suurempaan yleisöön, kuin mausteiset ja yrttiset juomat, Wakelin toteaa.

2018 on ollut kamala vuosi Wakelinin tapaisille gini-puristeille. Ginien suosio on ollut nousussa jo jonkin aikaa, mutta vaaleanpunaisten ginit ovat houkutelleet apajille ihan uusia asiakkaita. Tutkimusten mukaan, vaaleanpunaista giniä ostavat ovat nuoria naisia, joista 54 prosenttia ei aikaisemmin juonut giniä.

Toisin kuin craft-ginit, joista on vastannut suuri määrä pieniä tislaamoita, vaaleanpunaiset ginit ovat olleet suurten juomanvalmistajien, kuten Gordon’sin, Beefeaterin ja Pernod Ricardin tuotteita.

Vaaleanpunaisesta ginistä tehdyt drinkit näyttävät söpöiltä Instagramissa ja se onkin osa juoman vetovoimaa. Markkinatutkimusten mukaan vaaleanpunainen gini on erityisessä suosiossa sellaisten kuluttajien keskuudessa, jotka ovat aiemmin juoneet viiniä tai valmisdrinkkejä.

Giniammattilaiset eri linjoilla

Gin Guildin pääjohtaja Nicholas Cook suhtautuu vaaleanpunaisiin gineihin pääsääntöisesti positiivisesti. Cook kuitenkin toivoisi, että juomat, joissa on enemmän sokerisia aineita kuin katajaa, luokiteltaisiin alkoholijuomiksi tai gini-likööreiksi.

EU-säädösten mukaan hedelmäisetkin juomat voi laskea giniksi, kunhan niissä on vähintään 37,5 prosenttia alkoholia ja maistuvat pääasiassa katajanmarjoilta.

– Osaa perinteisistä ginin juojista tämä puistattaa ja he tulkitsevat sen joksikin aivan muuksi, kuin giniksi. Mutta se on muunnelma ginistä ja uskon, että se rohkaisee ihmisiä kokeilemaan myös muita ginejä, Cook kommentoi.

Silent Pool Distilleryn perustaja James Shelbourne pelkää, että gini nähdään vastaisuudessa halpana ja tyylittömänä.

– Se yksinkertaistaa koko kategorian lyhytaikaisen kaupallisen hyödyn takia. Se on hyvin vaarallista. Vaikka haluttaisiin saada uusia juojia, suuri joukko nuoria juomassa makeita ja tahmeita juomia saa osan ihmisistä vilkaisemaan olkansa yli ja toteamaan: ”Jos nuo juovat tätä, niin minä en”, Shelbourne toteaa.

Pitipä vaaleanpunaista giniä tervetulleena innovaationa tai törkeänä ginin maineella ratsastamisena, eivät ne ainakaan hetkeen ole poistumassa valikoimasta.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja