Tiesitkö? Kalsiumia saa muualtakin kuin maitotuotteista

Shutterstock

Kaikille maitotuotteet eivät sovi, mutta tiedätkö, mitkä kaikki muut ruoka-aineet sisältävät tätä tärkeää ainetta?

Kalsium on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota etenkin luuston hyvinvoinnin kannalta, mutta oletko tullut ajatelleeksi, mistä kaikkialta muualta kalsiumia saa? Monet tutut kasvikset ja ruoka-aineet sisältävät terveellistä kalsiumia.

Parsakaali

Kalsiumia: 4,7 desilitraa raakaa parsakaalia sisältää 86 milligrammaa kalsiumia.

Harva tietää, että parsakaali sisältää myös hurjasti C-vitamiinia: peräti kaksi kertaa niin paljon kuin C-vitamiinipitoisuudestaan tunnettu appelsiini.

Lehtikaali

Kalsiumia: 2,4 desilitraa raakaa lehtikaalia sisältää 101 milligrammaa kalsiumia.

Yhdessä annoksessa lehtikaalia kaloreita on vain kolmekymmentä. Yksi annos lehtikaalia sisältää myös koko päivän tarpeen verran C-vitamiinia ja tupla-annoksen A-vitamiinia päivittäiseen tarpeeseen nähden. Lehtikaali sisältää niin ikään runsaasti K-vitamiinia.

Edamame-pavut

Kalsiumia: 2,4 desilitraa kypsennettyjä edamame-papuja sisältää 98 milligrammaa kalsiumia.

Terveellisillä edamame-pavuilla on herkuteltu Kiinassa ja Japanissa jo vuosituhansien ajan, eikä turhaan: edamame-pavut sisältävät hurjasti kuituja ja terveellisiä proteiineja.

Viikunat

Kalsiumia: 1,2 desilitraa viikunoita sisältää 121 milligrammaa kalsiumia.

Karkkimaisesta maustaan huolimatta viikunat ovat oikeita terveyspommeja: ne sisältävät paljon kuituja, kaliumia ja magnesiumia.

Appelsiinit

Kalsiumia: Yksi suuri appelsiini sisältää 74 milligrammaa kalsiumia, lasillinen appelsiinimehua noin 27 milligrammaa.

Sen lisäksi, että appelsiinit sisältävät paljon C-vitamiinia, ovat ne myös vähäkalorisia ja pitävät sisällään paljon terveellisiä antioksidantteja.

Valkoiset pavut

Kalsiumia: 1,2 desilitraa valkoisia papuja sisältää 63 milligrammaa kalsiumia.

Korkean kalsiumpitoisuutensa lisäksi valkoiset pavut sisältävät paljon kuituja, proteiinia, rautaa sekä kaliumia.

Tofu

Kalsiumia: 1,2 desilitraa tofua sisältää 434 milligrammaa kalsiumia.

Tofu on useille kasvissyöjille korkean kalsiumpitoisuutensa lisäksi tärkeä proteiininlähde.

Mantelit

Kalsiumia: 28 grammaa manteleita sisältää 75 grammaa kalsiumia.

Mantelit ovat hyvä proteiininlähde ja sisältävät paljon hyviä rasvoja. Tämän lisäksi mantelit sisältävät paljon kaliumia ja E-vitamiinia.

Lähde: Health.com

MTV LIFESTYLE

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja