Jääkiekon MM-kisoilla hurja vaikutus suosikkijuoman menekkiin Suomessa: "Melkein kolminkertaistaa myynnin"

olut
Shutterstock

Makuja.fi kysyi Hartwallin ja Sinebrychoffin edustajilta sekä suomalaisista sporttibaareista, kuinka Suomen pelit MM-jääkiekon saralla vaikuttavat suomalaisten suosikkijuoman, oluen, myyntiin.

Jääkiekon MM-kisat pelataan tänä vuonna Tshekeissä 1.–17.5. ja suomalaiset seuraavat kisojen etenemistä sankoin joukoin sekä kotona että baareissa. Kisajuomat maistuvat pelejä seuratessa, ja useat valitsevat kouraansa jännän pelin äärelle oluen.

– MM-kisat ja varsinkin Suomen pelit vaikuttavat toki jonkun verran positiivisesti oluen myyntiin. Tämä näkyy parhaiten anniskeluravintoloissa, varsinkin niin sanotuissa sporttibaareissa ja pubeissa joissa pelejä näytetään, joihin kuluttajat kokoontuvat katsomaan peliä. Näissä paikoissa MM-kisoilla on kyllä selkeä positiivinen vaikutus myyntiin, Sinebrychoffin markkinointipäällikkö Johan Jakobsson kertoo.

Myös Hartwallilla on huomattu, että jääkiekon MM-kilpailut vaikuttavat oluen myyntiin.

– Karjala virallisena kisaoluena on löytänyt tiensä Leijonafanien käsiin, ja huhti-toukokuussa Karjala-oluen myynnissä on nähtävissä piikki, Hartwallin tuotepäällikkö Tiina Happonen toteaa.

Päivittäistavarakaupoissa, jossa oluen myynti keskittyy tavallisestikin enemmän viikonloppuun, vaikutus on Jakobssonin mukaan maltillisempaa.

Suomen pelien aikaan oluthanat laulavat

Suomalaisille sporttibaareille jääkiekon MM-kisat ovat oikeaa kulta-aikaa. Juovatko suomalaiset Suomen MM-jääkiekkopelien aikaan tavallista enemmän olutta baareissa kuin tavallisesti?

– Kyllä sen (pelin alkamisen) huomaa jo pelkästään siitä, että baari täyttyy, tamperelainen ravintolayrittäjä Jari Lauttalammi Player's House -sporttibaarista kertoo.

– Totta kai juovat. Sehän on itsestään selvää, jyväskyläläisen Matsi Barin vastaava tarjoilija Ville kertoo.

Tavalliseen iltaan verrattuna Suomen MM-pelipäivinä yksittäisen sporttibaarin oluen myyntimäärät voivat olla jopa kolminkertaiset. Tästä syystä useat kuppilat suunnitelevat myös työvuorot tärkeiden pelien mukaan.

– Pelit vähintäänkin tuplaavat, melkein kolminkertaistavat myynnin. Silloin me kolminkertaistamme henkilökunnan. Tämä on meille ihan kulta-aikaa, Helsingin Sports Academyn ravintolajohtaja Pekka Lavikainen toteaa.

Kun Suomen peli päättyy, ei arki-iltoina suomalaisiin sporttibaareihin jää kuitenkaan juurikaan väkeä nauttimaan ottelun jälkitunnelmista tuopin äärellä.

– Olutta kuluu sen pelin ajan, ja sitten ihmiset lähtevät kotiin, Matsi Barin vastaava tarjoilija Ville toteaa.

Suomi kohtaa jääkiekon MM-kisojen puolivärierissä tänään Tshekin klo 21.05 alkaen MTV3-kanavalla.

 

Katso MM-kisojen parhaimmat taklaukset:

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat