Mainos
Mainos

Heikki Salmela keksi vuonna 1972 grillillään mullistavan tuotteen, josta tuli huippumenestys: "Selvästi meillä oli vaimoni Kirstin kanssa toimiva visio"

Suomalaisen Hesburger-pikaruokaketjun perustaja Heikki Salmela kertoo, miten syntyivät ketjun menestystuotteiksi muodostuneet majoneesit. Erityisesti kurkkumajoneesista kasvoi valtava ilmiö. 

Yksi hampurilaisketju Hesburgerin suosituimmista tuotteista, ja kiistatta suosituin kastike on lisukkeena ja hampurilaisten täytteenä saatavilla oleva kurkkumajoneesi. 

Valkoinen kurkkumajoneesi sai alkunsa Heikki Salmelan käsissä vuonna 1972, kun turkulaismiehen vaimonsa Kirstin kanssa pyörittämä Puutorin Grilli alkoi myydä jättihampurilaisia.

Tästä Hesburger sai alkunsa:

Hesburgerin historia alkaa vuodesta 1966, jolloin Heikki Salmela perusti Kirsti-vaimonsa kanssa Naantaliin Kievarin grillin. 1970-luvulla uutteran yrittäjäpariskunnan tie jatkui kohti Turkua, jossa erityisesti Puutorin Grilli nautti paikallisten suosiosta.

1980-luvulla pikaruokakulttuuri rantautui entistäkin vahvemmin Suomeen ja katukuvaan alkoi ilmestyä ihka oikeita pikaruokaravintoloita. Ilmiön myötä syntyi myös ensimmäinen Hesburger-ravintola, joka avattiin vuonna 1980 Turun keskustaan, nykyiseen kauppakeskus Hansakortteliin.

– Tavoitteena oli tehdä kastike ensimmäiselle kokolihatuotteellemme. Siinä oli hyvä lihan maku ja siihen piti saada kevyen makuinen kastike. Silloin syntyi Hesburgerin valkoinen majoneesi. Ensimmäisenä myynti-iltana tuotteita myytiin Puutorin grillillä yhteensä viisi, Heikki Salmela muistelee MTV:lle.

Salmela ei tarkkaan muista, mistä idea kurkun lisäämisestä majoneesiin oikein lähti. 

– Taisi olla hetken huumaa.

"Uusi majoneesimme oli mullistava asia"

Majoneesin menekki kasvoi joka tapauksessa nopeasti. Pian Salmela kehitteli myös punaisen paprikamajoneesin saslik-lihavartaalle, joka sekin saavutti suuren suosion. Kurkkumajoneesi muodostui kuitenkin ehdottomaksi suosikiksi. 

– Siitä tuli hyvin nopeasti menestys. Suomalaiset grilliasiakkaat olivat siihen saakka tottuneet sinappiin. Uusi majoneesimme oli käsittääkseni mullistava asia, joka johti siihen, että tämän tyyppisestä hampurilaisesta tuli huippumenestys

Alkuun majoneesia valmistui litran annoksissa. Liiketoiminnan kasvaessa myös majoneesia tarvittiin yhä suurempia määriä, ja nykyään sitä syntyy yhden työvuoron aikana jopa 4000 litraa. Hesburgerin kastikevalmistuksessa työskentelee päätoimisesti noin 10 henkilöä. Olisiko Salmela yli 40 vuotta sitten uskonut, että majoneesista kasvaa jonain päivänä näin iso menestys?

– En välttämättä, mutta selvästi meillä oli vaimoni Kirstin kanssa toimiva visio. Oma majoneesiresepti on keskeinen osa Hesburgerin tuotteiden makua – sitä on mukana jokaisessa hampurilaisessa. 

Salmelan oma suosikki ei kuitenkaan ole legendaarinen kurkkumajoneesi.

– Kyllä se (suosikki) varmaan punainen majoneesi on, Salmela summaa. 

***

Tiesitkö? Näin valmistuvat hampurilaisketjujen hampurilaissämpylät Suomessa:

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja