Mainos
Mainos

Ethän lisää oliiviöljyä kuumalle pannulle? Tyypillinen moka voi pilata maun ja tuhota terveelliset ainesosat

Oliiviöljy kannattaa säästää paistamisen sijaan ruoan viimeistelyyn. Pahimmassa tapauksessa väärä käyttötapa saattaa pilata sekä ruoan maun että terveellisyyden. 

Jos olet tähän asti käyttänyt öljyä kaikessa ruonlaitossa sen terveyttä edistävien ominaisuuksien vuoksi, mieti hetki. Vaikka oliiviöljy sisältääkin aimo annoksen hyviä rasvoja ja vitamiineja, öljyn terveellisyys riippuu täysin siitä, kuinka sitä käytät.

Esimerkiksi paistamiseen oliiviöljy ei välttämättä ole se kaikkein paras ja terveellisin vaihtoehto.

Paistaminen tuhoaa tärkeitä ravintoaineita

Öljyjä käyttäessä ruoanlaittajan kannattaa kiinnittää huomiota öljyn savuamispisteeseen, eli lämpötilaan, jonka öljy kestää kuumentamista. Kun öljy saavuttaa tietyn lämpötilan, siitä ei ainoastaan vapaudu keittiöösi savua, vaan lämpötila muuttaa myös öljyn kemiallista koostumusta.

Kun öljy saavuttaa savuamispisteen, sen makuun vaikuttavat komponentin hajoavat, mikä puolestaan muuttaa öljyn makua. Oliiviöljyn käyttäminen voi siis pahimmassa tapauksessa saada ruoaksi maistumaan palaneelta – ja sitä sinä et taatusti halua!

Korkeat lämpötilat tuhoavat myös terveydelle tärkeitä ravintoaineita, kuten antioksidantteja ja E-vitamiineja. 

Jos haluat saada öljystäsi kaiken hyödyn irti sekä maun että terveyden kannalta, oliiviöljyä kannattaakin hyödyntää paistamisen sijaan mieluummin ruoan viimeistelyyn, salaatinkastikkeisiin tai matalissa lämpötiloissa kypsentämiseen.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.