Tapaseuran edustaja tuomitsee suomalaisten pakkomielteisen puhelimen näpräämisen.
Suomalaisravintoloiden henkilökunta on havainnut muutoksen asiakkaiden käyttäytymisessä. Älypuhelimien näprääminen on yleistynyt ravintolapöydissä.
– Puhelimia näkyy ravintolasalissa paljon, ja usein asiakkaat tutkivat puhelinta ahkerasti niin tilausvaiheessa kuin ruokailun lomassakin, sanoo BW-Restaurantsin Katariina Bäckman.
– Toisinaan tilausvaiheessa asiakkaat kiinnittävät huomionsa enemmän puhelimeen kuin ruokalistaan.
Yhdysvalloissa tehty tutkimus paljasti, että ravintolakäynnin kesto on pidentynyt puhelimen käytön takia. Suomessa vastaavaa huomiota ei ole tehty.
– Puhelimen käyttö ei aiheuta huomattavaa viivästystä asiakkaiden ravintolavierailuun. Suomalaiset hallitsevat etiketin melko hyvin.
Myös Restamaxin ravintoloiden varatoimitusjohtaja Harri Niskanen vahvistaa puhelimen käytön olevan nykyään ravintoloissa arkipäivää.
– Varmasti lähes jokainen asiakas käyttää puhelinta jossain vaiheessa ruokailua, mutta ei se ravintolakäyntiä hidasta. Se on asiakkaan oma asia, kuinka hän tilanteessa seuralaisiaan kohtaan käyttäytyy.
"Puhelinta pidetään pöydällä ja vilkuillaan"
Ravintolan henkilökunnalle asiakkaiden puhelimen näprääminen ei aiheuta haittaa, mutta seuralaisille tilanteet voivat olla ikäviä.
