Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Energiajuomien suosiolle ei näy loppua: "Niitä juodaan selkeästi tarpeeseen"

Energiajuomat ovat vakiinnuttaneet paikkansa Suomessa.
Julkaistu 08.09.2015 17:33
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Energiajuomat saavat aika ajoin aikaan paljon keskustelua, mutta yksi asia on kuitenkin selvä: ne ovat tulleet Suomeen jäädäkseen.

Kun energiajuomien suosio lähti nousuun, ihmeteltiin Sinebrychoffillakin huikeita, yhtäkkiä kasvaneita myyntilukuja. Vaikka tänä päivänä energiajuomilta ei odoteta kaksinumeroisia harppauksia myyntimäärissä, uskotaan niiden jääneen Suomen markkinoille pysyvästi.

Sinebrychoffilta muistutetaan, että energiajuomat ovat tarkoitettu tilapäiseen piristymiseen yli 15-vuotiaille. Ne eivät korvaa terveellistä ruokavaliota tai kunnon yöunia.

– Energiajuomat ovat ehdottomasti pysyvä trendi. Minun on vaikea nähdä, että niiden suosio yhtäkkiä tipahtaisi, Sinebrychoffin tuotekehityspäällikkö Saara Pöyri kertoo Makuja.fi:lle.

Energiajuomissa on muutamia erityispiirteitä, joiden kohdalla niiden koetaan usein poikkeavan tavallisista virvoitusjuomista. Tämä lienee yksi syy siihen, että juuri energiajuomat lunastivat nopeasti paikkansa suomalaisten ruokakauppojen hyllyillä myytävien juomien joukossa.

– Niitä juodaan selkeästi tarpeeseen: piristymiseen. Energiajuomista myös huomaa sen efektin nopeasti, Pöyri toteaa.

”Yksi vodkabattery, kiitos!”

Sen lisäksi, että energiajuomat käyvät kaupaksi päivittäistavarakaupoissa, ovat ne vakiinnuttaneet paikkansa myös baarimaailmassa. Etenkin vodkabattery on noussut yhdeksi suomalaisten suosikeista vakiodrinkkien joukossa.

– Energiajuomat ovat vakiintuneet osaksi mikserikulttuuria, Sinebrychoffin olutasiantuntija Aniko Lehtinen tietää kertoa.

– Vodkabattery on sellainen, että sen suosion on yksi sukupolvi jo elänyt, ja siksi se on vakiintunut juomakäyttäytymiseen, Lehtinen kertoo.

Tuoreimmat aiheesta

Juomat