Casellan perhe yhdisti italialaisen viiniperinteen australialaiseen rentouteen – näin syntyivät viinit, joista tuli maailmanlaajuinen menestystarina

Mainos
yellow tail 2 pk logo

Italialainen Casellan perhe loi ainutlaatuisen viinikulttuurin, jossa perinteet kohtasivat rentouden. Casella on nykyisin Australian suurin perheomisteinen viinituottaja. Viineihin ei voi olla törmäämättä, matkusti sitten lähes minne tahansa päin maailmaa.

Casellan perheen viinien historia ulottuu 1820-luvun Italiaan. Myös  Filippo ja Maria Casella suhtautuivat intohimoisesti viiniin ja viinintekemiseen. Casellan perheen kantavana filosofiana on ollut alusta asti valmistaa viiniä, jota on ilo nauttia yhdessä läheisten kanssa.

50 vuoden aikana Casellan perheen ainutlaatuinen tarina on vienyt yhtiön vaatimattomista oloista Australian suurimmaksi ja tunnetuimmaksi viiniyhtiöksi.

Jo viinibisneksen alkuaikoina Casellan perheen viini oli jotain enemmän kuin pelkästään illallisella nautittu juoma; se jaettiin ystävien ja perheen kesken. 

Moderni viinikulttuuri mullisti tottumukset

Yellow Tail -viinit saivat alkunsa 2000-luvun taitteessa Casellan perheen pojan, John Casellan, luomana. Hänen missionsa oli tehdä viini, jota ihmiset voisivat juoda milloin tahansa ja joka on laadullisesti hintaansa nähden parempaa. Hän ryhtyi kehittelemään maukasta viiniä ja helposti lähestyttävää australialaista brändiä, joka vetoaisi ihmisiin ilman turhaa hienostelua.

– Kun loimme Yellow Tail -viinin, halusimme pitää viinin yksinkertaisen helppona. Emme halunneet pelotella viinin ystäviä, pikemminkin halusimme tuoda heille jotain hyvää, sanoo John.

Hienostelemattomuus erotti viinin kilpailijoistaan. Kuluttajia kehotettiin nauttimaan viiniä omalla tavallaan, mikä rohkaisi ihmisiä muuttamaan totuttuja viinitapoja. Värikkäät etiketit, hauska ja helppo puhekieli sekä hyvänmakuinen viini innoittivat kuluttajia nauttimaan sitä mutkattomasti.

Australialainen menestystarina oli valmis

Johnin lähestymistapa oli ainutlaatuinen. Hän lanseerasi australialaisen viinin USA:ssa vuonna 2001. Yellow Tail -viinien myyntiennuste ensimmäisenä vuonna USA:ssa oli 25 000 laatikkoa. Todellisuudessa myynti ylitti 500 000 laatikkoa.

Menestystarina sai jatkoa nopeasti. Vuoden 2002 loppuun mennessä USA:n markkinoilla oli myyty yli 2 miljoonaa laatikkoa viiniä. Irlanti ja Kanada ottivat viinit nopeasti omakseen vuonna 2001, ja perässä seurasivat Japani, Australia ja Saksa. Nykyisin Yellow Tail -viinejä viedään yli 50 maahan ympäri maailman.

John Casella arvelee, että menestyksen salaisuus on viinien tasalaatuisuus vuodesta toiseen.

Tutustu Yellow Tail -viineihin ja lue lisää.

– Monet ihmiset pitävät Yellow Tail -viineistä niiden pehmeyden ja aromikkaan maun sekä loistavan hinta-laatu-suhteen takia. Minun missioni on varmistaa, että tämä jatkuu, sanoo John.

Yellow Tail -viinien rypäleet tulevat Australian parhaimmilta viininkasvatusalueilta. Viinien suosio kotimaassaan on huikea. Jopa kolmannes Australian ulkomaille viemästä pullotetusta viinistä on Yellow Tail -viinejä. Yhtiöllä on nimissään ennätys Yhdysvaltain tuontiviinien nopeimmin kasvavana viinimerkkinä, eikä ihme. 

Suomessa viinit tulivat markkinoille vuonna 2002.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!