Kauppa kävi Alkossa maaliskuussa edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna huomattavasti huonommin. Pääsiäisellä on selkeä vaikutus Alkon myynteihin.
Alkon maaliskuun 2022 litramyynti laski jopa 20 prosenttia verrattuna viime vuoden maaliskuun myyntijaksoon, kertoo Alko tiedotteessaan. Myynti litroissa oli 6,2 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin maaliskuussa oli 7,8 litraa.
Näin juomien litramyynti laski:
Maaliskuu 2021 vs maaliskuu 2022
Punaviinit: -29 prosenttia
Valkoviinit: -20,3 prosenttia
Roseeviinit: -17 prosenttia
Kuohuviinit: -16,3 prosenttia
Panimotuotteet: -15,8 prosenttia
Väkevät: -12,4 prosenttia
Alkoholittomat: -9,7 prosenttia
Pääsiäisen sijoittuminen kalenterissa näkyy Alkon myynneissä
Eniten maaliskuussa putosi viinien myynti (23,9 prosenttia) ja erityisesti punaviinien myynti (29 prosenttia). Tätä pudotusta selittää pääsiäisen sijoittuminen kalenteriin: viime vuonna pääsiäistä vietettiin maaliskuussa. Myös koronarajoituksilla oli Alkon mukaan vaikutusta myynteihin.
