Alepan ruokarobotit olivat työmatkalla Espoossa, kun liikennevaloissa iski tenkkapoo – Herkko kuvasi surkuhupaisan tilanteen: "Se pyysi englannin kielellä apua"

Alepan ruokarobotit olivat matkalla töihin, kunnes liikennevaloissa iski tenkkapoo: Kuka painaisi nappia? 1:19 Alepan ruokarobotit olivat matkalla töihin, kunnes liikennevaloissa iski tenkkapoo: Kuka painaisi nappia?
KATSO VIDEO: Alepan ruokarobotit olivat matkalla töihin, kunnes liikennevaloissa iski tenkkapoo: Kuka painaisi nappia?

Huhtikuussa toimintansa Espoossa aloittaneet Alepan ruokarobotit eivät ainakaan tämän videon perusteella ole vielä suvereeneja liikenteessä.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin ennen pääsiäistä Alepan ottaneen käyttöön Suomessa ennennäkemättömät ruokarobotit. Ensivaiheessa käyttöön otettiin yhteensä 60 kuljetusrobottia Espoossa.

Asiakkaat voivat tilata ruokaa kotiinkuljetuksella lähikaupasta sovelluksen avulla, jonka jälkeen kaupan henkilökunta pakkaa tilatut ostokset ja lastaa ne robotin kyytiin. Robotti voi kuljettaa kerralla 2–3 ostoskassia.

Liikennevaloissa iski tenkkapoo: Robotti ei ylety painamaan nappia

Robottien ensimmäinen viikko Espoon liikenteessä ei ole sujunut täysin ongelmitta. Helsingin Uutiset kertoi viime viikolla yhden robotin jumiutuneen lumisohjoon Espoon Leppävaarassa. Pääsiäissunnuntaina ruokarobotit joutuivat puolestaan pulaan Otaniemessä. Herkko Hietanen kuvasi tallensi surkuhupaisan tilanteen videolle ja kirjoitti aiheesta Twitteriin.

– Uudet robottiruhtinaat eivät yletä painamaan liikennevalon nappia. Skynet peruutettu, Hietanen kirjoitti yhden videonsa oheen viitaten Terminator-elokuvien tietokoneverkkoon.

Katso video: Herkko kohtasi liikennevaloissa Alepan ruokarobottien letkan: "Eivät uskaltaneet ylittää tietä". Artikkeli jatkuu videon alla.

Herkko kohtasi liikennevaloissa Alepan ruokarobottien letkan:"Eivät uskaltaneet ylittää tietä" 0:35
Herkkoa odotti otaniemeläisristeyksessä ruokarobottien letka.

Hietanen kertoo MTV Uutisille törmänneensä robotteihin sunnuntaiaamuna. Ruokarobotit olivat matkalla kohti Otaniemen Alepaa.

– Minulle selvisi tiistaina, että niillä on varikko noin 1,5 kilometrin päässä. Ne olivat siis matkalla töihin.

Aluksi Hietanen näki vain yhden ruokarobotin ajelemassa kadulla, mutta pian hän jo havaitsi robottien letkan otaniemeläisessä risteyksessä.

– Kun sain sen kiinni, huomasin, että niitä olikin kymmenkunta liikennevaloissa jonossa. Ensimmäinen ei uskaltanut ylittää tietä, koska se oli saanut ohjeistuksen, että punaisia valoja päin ei saa ajaa. 

"Se pyysi englannin kielellä apua"

Kyseisissä liikennevaloissa on Hietasen mukaan jalankulkijoille ”sunnuntaimoodi”, eli valot eivät vaihdu ilman napin painallusta. Niinpä ruokarobotti tarvitsee ihmisen apua päästäkseen ylittämään risteyksen. Roboteissa on kuitenkin kaiuttimet, jonka avulla ne voivat ja osaavatkin pyytää apua ongelmatilanteissa. Hietasen mukaan ensimmäinen jonossa olleista roboteista olikin avannut sanaisen arkkunsa.

– Se pyysi englannin kielellä apua. Kävin pari, kolme niitä päästämässä sitten yli, Hietanen kertoo huvittuneena.

Katso video: Näin robotti pääsee lopulta ylittämään tien. Artikkeli jatkuu videon alla.

Hurraa! Herkko pelasti Alepan ruokarobotin pulasta 0:19
Hurraa! Katso, miten Herkko pelasti Alepan ruokarobotin pulasta.

Yksien vihreiden valojen aikana tien ehti kuitenkin ylittää vain yksi robotti, eikä Hietasella ollut aikaa jäädä jokaisen avuksi.

– Niitä oli vähän liikaa, niin jätin loput sinne seisoskelemaan.

Tarina ei kerro, ehtivätkö loput liikennevalokiipeliin jääneet ruokarobotit lopulta töihin ajoissa, vai pitikö ne esimerkiksi noutaa risteyksestä. 

HS: Suunnitteilla ominaisuus, jonka avulla robotti voisi toimia itsenäisesti tilanteessa

Robottien toiminnasta vastaava yritys Starship kertoo Helsingin Sanomille, että robottien toimintaa kehitetään jatkuvasti ja reittejä kartoitetaan sekä parannellaan. Tällä hetkellä ne selviävät napilla varustetuista liikennevaloista pyytämällä apua jalankulkijoilta, kuten kävi Herkko Hietasenkin tapauksessa. 

– Starship myös suunnittelee robotille ominaisuutta, jonka avulla se voisi puhua suoraan liikennevaloille ja toimia itsenäisesti tilanteessa. Tähän tarvitaan luonnollisesti yhteistyötä paikallisen liikenneviranomaisen kanssa, yrityksestä kommentoidaan Helsingin Sanomille.

HOK-Elannon verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua kertoo MTV Uutisille, että ensimmäisen viikon kokemukset ruokaroboteista ovat olleet hyviä ja loput viisi myymälää avataan palveluun tällä viikolla. Hän ei ota kantaa robottien liikenneongelmiin.

– Tarkkoja tilausmääriä emme valitettavasti anna mutta määrät ovat ylittäneet odotukset. Robotit ovat herättäneet myös todella paljon ja laajasti mielenkiintoa, Ranua vastaa kysymyksiin sähköpostitse.

Artikkelia muokattu 21.4. klo 7.15: Lisätty HOK Elannon edustajan kommentit.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat