Espanjalainen kuohuviini cava haluaa vallata markkinat ranskalaiselta samppanjalta. Katalonian alueella valmistettava cava on kasvattanut reilusti myyntiään viime vuosina. Cava ylitti viime vuonna jo kuudennen kerran ranskalaisen samppanjan vientimäärissä.
Cavaa kaupiteltiin aiemmin samppanjana, kunnes EU-säännökset kielsivät käyttämästä nimitystä muista kuin Ranskan Champagnessa valmistetuista kuohuviineistä.
Tämä ei kuitenkaan ole hidastanut espanjalaistuottajia, joille kasvaneet markkinat ovat tuoneet itsevarmuutta. Valmistajat haluavat seuraavaksi kasvattaa erityisesti korkeatasoisen cavan myyntiä ja muuttaa samalla juoman imagoa.
–Valloitimme maailman tavallisella cavalla. Nyt aiomme valloittaa maailman uudelleen cavan erittäin laadukkaalla versiolla, sanoo pieni- ja keskikokoisten cavatuottajien liiton johtaja Pere Guilera.
Cavan myynti kasvaa jatkuvasti
-Cavaa tuotetaan Kataloniassa Alt Penedesin alueella.
-Juomasta puhuttiin aluksi espanjalaisena samppanjana. Siitä alettiin käyttää nimitystä cava (suomeksi luola tai kellari) sen jälkeen, kun EU-säännökset kielsivät samppanjanimityksen.
-Vuonna 1980 cavaa myytiin ulkomaille vain noin 10 miljoonaa pulloa. Viime vuonna viiniä vietiin ulkomaille jo yli 150 miljoonaa pulloa.
-Kuohuviinien myynti kasvoi Suomessa 3,3 prosenttia viime vuonna. Espanjalaisten kuohuviinien osuus kokonaismyynnistä oli suurin, lähes 38 prosenttia. Toiseksi eniten myytiin ranskalaisia kuohuviinejä.
Tähtäimessä laatutuotteen maine
Liiton kunnianhimoinen tavoite on kasvattaa laadukkaan cavan myyntiä peräti 40 prosentilla vuosikymmenen loppuun mennessä.
