Ravintoloissa ei sinänsä ole mitään pakollista käyttäytymisetikettiä. Tietyt virheet paljastavat kuitenkin armottomasti, ettet käy usein ulkona syömässä. Tarkista alla olevasta listasta, oletko asiasi tunteva asiakas vai ravintola-amatööri!
Hauskasta listasta käy ilmi yleisimmät mokat, joihin asiakkaat sortuvat ravintoloissa.
1. Varauksen puuttuminen
Asiakas tömistelee sisään täpötäyteen ravintolaan ilman pöytävarausta, ja olettaa silti saavansa ravintolan parhaan pöydän. Joutuessaan ainoaan vapaaseen pöytään hämärään nurkkaukseen asiakas alkaa kovaäänisesti marisemaan huonosta pöydästä.
2. Asiakas lausuu tilauksensa väärin
Tämä on tyypillistä varsinkin ranskalaisissa ja italialaisissa ravintoloissa. Tarjoilija näyttää hämmentyneeltä, kun asiakas yrittää lausua vieraskielistä sanaa vailla mitään havaintoa kielen lausumissäännöistä. Vinkki: Jos et tiedä, miten joku sana lausutaan, tilaa annoksesi numerolla, joka on annoksen edessä.
3. Asiakas istahtaa vapaaseen pöytään odottamatta hovimestaria
Tämä on ravintolan henkilökunnan kannalta kaikkein raivostuttavin tapa. Siihen on syynsä, miksi ravintolaan on palkattu erikseen hovimestari. Odota ihan rauhassa ovella, että sinut ohjataan pöytään. Aikaa kuluu tuplasti enemmän, jos kuvittelet voivasi nopeuttaa tilannetta valitsemalla itse pöydän.
4. Kaiken pyytäminen kypsänä
On ihan ok pyytää pihvi kypsänä, mutta kaikkea ei silti ole tarkoitettu läpiasti kypsennettäväksi. Esimerkiksi sushia, tartaria, parmankinkkua tai carpacciota ei ole mahdollista saada kypsänä, koska ne on tarkoitettu syötäväksi raakana. Jos haluat välttämättä syödä kypsää ruokaa, niin älä tilaa raakana syötäväksi tarkoitettua annosta. Kysy mieluummin tarjoilijalta annossuositusta. Hän osaa varmasti neuvoa sinulle annoksen, joka maistuu hyvältä kypsänä.
