Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yritysten huipputulosten taustalta löytyy kuluttajaa rokottava ilmiö – inflaatiota yritetään käyttää hyväksi, sanoo Etlan Kangasharju

1:37Näin yritykset käyttävät inflaatiota hyväkseen ja nostavat hintojaanKatso video: Näin yritykset käyttävät inflaatiota hyväkseen ja nostavat hintojaan, kertoo Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju.
Julkaistu 28.10.2022 06:03
Toimittajan kuva
Seppo Haaparanta

seppo.haaparanta@mtv.fi

Osa yrityksistä käyttää inflaatiota hyväkseen nostamalla hintojaan, vaikka ei olisi pakko, sanoo Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Talousnäkymät ovat tällä hetkellä hyvinkin ristiriitaisia näkökulmasta suuresti riippuen. Kuluttajien luottamus talouteen oli lokakuussa mittaushistorian heikoin. Myös suomalaisyritysten suhdannenäkymät ovat Elinkeinoelämän keskusliiton suhdannebarometrin mukaan painuneet kriisilukemiin.

Samaan aikaan kuitenkin monen suomalaisyrityksen kolmannen vuosineljänneksen tulos, on ollut häkellyttävän hyvä.

Mikä selittää ristiriitaa?

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tiivistää ristiriidan eroksi menneestä ja tulevasta. Yritysten tulokset on jo tehty, kriisitunnelmat taas näyttävät tulevaisuuden odotukset.

– Jos katsotaan peräpeiliin eli uutisia, jotka kertovat menneestä, niin tilanne näyttää hyvältä. Mutta jos katsotaan eteenpäin, niin tilanne näyttää pahalta, hän sanoo.

Lue myös: EKP:lta roima 0,75 prosenttiyksikön koronnosto – asiantuntija kertoo, mitä tästä seuraa

Syksyn vaihtuessa talveksi talousnäkymät siis synkkenevät. Kangasharju ei halua käyttää sanaa lama, mutta taantumaan ajautuminen näyttää varmalta. Tätä moni jo odottaa, mikä heijastuu talouteen.

– Taantuman odotukset, korkojen nostamiset, sodan ja inflaation eteneminen ja paheneminen vievät tunnelmia alaspäin, Kangasharju summaa.

– Kotitaloudet menettivät uskon tulevaan jo paljon aiemmin, sodan alun jälkeen. Yritykset tulevat nyt perässä. Pikkuhiljaa koko talouselämä kääntyy miinukselle.

Lue myös: Suomalaisyrityksillä kova tulospäivä: Keskon neljännesvuosi yhtiön kaikkien aikojen paras, Koneen tulosta painoi rakentamisen hyytyminen Kiinassa

Inflaatiolisää hintoihin

Useat suuret suomalaisyritykset juhlivat nyt poikkeuksellisen hyvillä tulosluvuillaan. Esimerkiksi Neste paisutti kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihtonsa yli kuuteen miljardiin korkean öljynhinnan ansiosta ja Metsä Group kertoi tänään parantaneen liikevoittoaan roimasti. Kauppayhtiö Kesko teki historiaa kaikkien aikojen parhaalla neljännesvuosituloksellaan.

Lue myös: Neste paisutti liikevaihtonsa yli kuuteen miljardiin – öljytuotteiden hinnat korkealla

Yritykset ovat kaikki erilaisia ja niiden toiminnan, ja rahavirtojen taustalta löytyy omat tekijänsä. Etlan Kangasharju näkee huipputuloksiin kuitenkin vaikuttavan osaltaan yhden yleisemmän, kuluttajaa rokottavan ilmiön: jos yrityksillä on mahdollisuus nostaa hintojaan yleisen hintatason noustessa, pyrkivät ne niin tekemään.

– Kaikki kustannukset kyllä nousevat. Mutta kaikki ne yritykset, joilla on mahdollisuus nostaa hintojaan, nostavat niitä vaikkeivat kustannukset nousisikaan. Yritetään käyttää tilannetta hyväksi niin, että kannattavuus pysyy hyvänä, hän näkee.

Ujuttavatko yritykset siis ylimääräistä inflaatiolisää hintoihinsa, vaikka eivät olisi niin pakotettuja tekemään? Nostavatko yritykset tuotteiden hintoja tilaisuuden siihen nähdessään?

Kangasharju ei halua arvioida yksittäisten yritysten tekoja, vaan arvioi hinnoittelua yleisellä tasolla.

– Yleensä yritykset tässä tilanteessa niin tekevät, hän sanoo.

– Kun yleinen uutinen kustannusten noususta tulee, niin yritykset yrittävät laittaa kustannusten nousua kaikkiin hintoihin. Inflaatio tahtoo levitä joka paikkaan. Vaikka syy olisikin tässä tapauksessa energiassa, hinnat tahtovat nousta joka alalla.

Lue myös: Hallituksen taloudenpidolle kovaa kritiikkiä arvovaltaiselta taholta: "Riski talouden haaksirikkoutumisesta kasvaa"

Jos kuluttajat pelästyvät, taantuma iskee voimalla

Hyvä työllisyystilanne ja yritysten hyvä kannattavuus ovat kannattaneet taloutta tähän asti. Hintojen nousun vaikutukset iskevät kuitenkin pian yrityksiin.

Kun rahat loppuvat kuluttajilta, loppuu yritysten voitontakominenkin.

– Niin kauan kuin yritykset pystyvät näin tekemään, talous porskuttaa, mutta sitten kun ihmisiltä loppuu rahat, silloin hintojen nostaminenkin loppuu ja tulee taantuma.

Lue myös: 

Kangasharju povaakin yleisen yritysten hyvän kannattavuuden hiipumista.

– Nyt kun inflaatio alkaa painamaan, ihmisten ostovoima heikkenee. Palkat eivät ole nousseet yhtä paljon kuin hinnat ovat nousseet, kysyntä tulee laskemaan. Näkymä tulevasta painaa sekä yrityksen että kotitalouksien odotuksia alaspäin, Kangasharju sanoo.

– Rahat eivät riitä samalla tavalla kauppakassin ostoon niin kuin ennen.

Tulevan taantuman syvyydessä on paitsi kyse kuluttajien rahojen konkreettisesta riittävyydestä, myös uskosta tulevaan.

– Puolet koko meidän taloudestamme on tavallisten ihmisten kuluttamista. Jos ihmiset pelästyvät ja lopettavat kaupassa käynnin, tulee paha taantuma.

– Jo nyt näemme, että työttömyysaste on lähtenyt nousuun, ja uusia avoimia työpaikkoja tulee vähemmän. Tilanne on jo kääntynyt, mutta se ei ole vielä kauhean paha.

Katso Aki Kangasharjun koko haastattelu MTV Katsomosta. Näin ristiriitainen taloustilanne Suomessa nyt on.

Lisää aiheesta:

Asuntomarkkinoilla muukin ratkaisee kuin korko – ekonomisti nimeää kaksi avainseikkaaKorkojen reipas lasku voi tuoda kotitalouksille miljardeja euroja lisää kulutusvaraaPörssimyrsky kertoo talouskehityksen epävarmuudesta – tätä se tarkoittaa suomalaisille asuntovelallisille ja piensijoittajilleAnalyysi: Yritysten tulosraporteissa suurinta on epävarmuus, ja se voi näkyä rumasti työmarkkinoilla"Kukkarossa tuntunut" talouskurimus syö nyt kuluttajien säästöjä ja muuttaa ostamista – näistä asioista tingitäänAnalyysi: Keskuspankkien ennusteista kaatuu saavillinen kylmää vettä vaalipuheiden päälle – kitulias kasvu lisää painetta leikkauksille
TalouskriisiTaantumaKuluttaminenTalous

Tuoreimmat aiheesta

Talouskriisi
  • 26.10.19:16
    Analyysi

    Analyysi: Yksi kuva kertoo karulla tavalla, kuinka Suomen lainamarkkinat poikkeavat muusta Euroopasta

  • 26.10.05:00
    Työttömyys

    Asiantuntija: Työttömyyden hinta repesi jo 11 miljardiin – hallitukselle pikainen vaatimus

  • 25.10.13:15
    Politiikka

    Vauva keskeytti Orpon puheen syyskokouksessa: "Uusia kokoomuslaisia tulossa"

  • 17.10.14:42
    Lapset

    Vuoden isovanhempi Sixten Korkman ei leikkaisi lapsilta: "Eivät he ole aiheuttaneet taloutemme ongelmia"

  • 21.9.15:15
    Kolumni

    Helena Petäistön kolumni: Ranska on umpisolmussa – uudella mahtimiehellä mahdoton tehtävä