Yritysten huipputulosten taustalta löytyy kuluttajaa rokottava ilmiö – inflaatiota yritetään käyttää hyväksi, sanoo Etlan Kangasharju

Näin yritykset käyttävät inflaatiota hyväkseen ja nostavat hintojaan 1:37
Katso video: Näin yritykset käyttävät inflaatiota hyväkseen ja nostavat hintojaan, kertoo Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Osa yrityksistä käyttää inflaatiota hyväkseen nostamalla hintojaan, vaikka ei olisi pakko, sanoo Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Talousnäkymät ovat tällä hetkellä hyvinkin ristiriitaisia näkökulmasta suuresti riippuen. Kuluttajien luottamus talouteen oli lokakuussa mittaushistorian heikoin. Myös suomalaisyritysten suhdannenäkymät ovat Elinkeinoelämän keskusliiton suhdannebarometrin mukaan painuneet kriisilukemiin.

Samaan aikaan kuitenkin monen suomalaisyrityksen kolmannen vuosineljänneksen tulos, on ollut häkellyttävän hyvä.

Mikä selittää ristiriitaa?

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tiivistää ristiriidan eroksi menneestä ja tulevasta. Yritysten tulokset on jo tehty, kriisitunnelmat taas näyttävät tulevaisuuden odotukset.

– Jos katsotaan peräpeiliin eli uutisia, jotka kertovat menneestä, niin tilanne näyttää hyvältä. Mutta jos katsotaan eteenpäin, niin tilanne näyttää pahalta, hän sanoo.

Syksyn vaihtuessa talveksi talousnäkymät siis synkkenevät. Kangasharju ei halua käyttää sanaa lama, mutta taantumaan ajautuminen näyttää varmalta. Tätä moni jo odottaa, mikä heijastuu talouteen.

– Taantuman odotukset, korkojen nostamiset, sodan ja inflaation eteneminen ja paheneminen vievät tunnelmia alaspäin, Kangasharju summaa.

– Kotitaloudet menettivät uskon tulevaan jo paljon aiemmin, sodan alun jälkeen. Yritykset tulevat nyt perässä. Pikkuhiljaa koko talouselämä kääntyy miinukselle.

Inflaatiolisää hintoihin

Useat suuret suomalaisyritykset juhlivat nyt poikkeuksellisen hyvillä tulosluvuillaan. Esimerkiksi Neste paisutti kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihtonsa yli kuuteen miljardiin korkean öljynhinnan ansiosta ja Metsä Group kertoi tänään parantaneen liikevoittoaan roimasti. Kauppayhtiö Kesko teki historiaa kaikkien aikojen parhaalla neljännesvuosituloksellaan.

Yritykset ovat kaikki erilaisia ja niiden toiminnan, ja rahavirtojen taustalta löytyy omat tekijänsä. Etlan Kangasharju näkee huipputuloksiin kuitenkin vaikuttavan osaltaan yhden yleisemmän, kuluttajaa rokottavan ilmiön: jos yrityksillä on mahdollisuus nostaa hintojaan yleisen hintatason noustessa, pyrkivät ne niin tekemään.

– Kaikki kustannukset kyllä nousevat. Mutta kaikki ne yritykset, joilla on mahdollisuus nostaa hintojaan, nostavat niitä vaikkeivat kustannukset nousisikaan. Yritetään käyttää tilannetta hyväksi niin, että kannattavuus pysyy hyvänä, hän näkee.

Ujuttavatko yritykset siis ylimääräistä inflaatiolisää hintoihinsa, vaikka eivät olisi niin pakotettuja tekemään? Nostavatko yritykset tuotteiden hintoja tilaisuuden siihen nähdessään?

Kangasharju ei halua arvioida yksittäisten yritysten tekoja, vaan arvioi hinnoittelua yleisellä tasolla.

– Yleensä yritykset tässä tilanteessa niin tekevät, hän sanoo.

– Kun yleinen uutinen kustannusten noususta tulee, niin yritykset yrittävät laittaa kustannusten nousua kaikkiin hintoihin. Inflaatio tahtoo levitä joka paikkaan. Vaikka syy olisikin tässä tapauksessa energiassa, hinnat tahtovat nousta joka alalla.

Jos kuluttajat pelästyvät, taantuma iskee voimalla

Hyvä työllisyystilanne ja yritysten hyvä kannattavuus ovat kannattaneet taloutta tähän asti. Hintojen nousun vaikutukset iskevät kuitenkin pian yrityksiin.

Kun rahat loppuvat kuluttajilta, loppuu yritysten voitontakominenkin.

– Niin kauan kuin yritykset pystyvät näin tekemään, talous porskuttaa, mutta sitten kun ihmisiltä loppuu rahat, silloin hintojen nostaminenkin loppuu ja tulee taantuma.

Lue myös: 

Kangasharju povaakin yleisen yritysten hyvän kannattavuuden hiipumista.

– Nyt kun inflaatio alkaa painamaan, ihmisten ostovoima heikkenee. Palkat eivät ole nousseet yhtä paljon kuin hinnat ovat nousseet, kysyntä tulee laskemaan. Näkymä tulevasta painaa sekä yrityksen että kotitalouksien odotuksia alaspäin, Kangasharju sanoo.

– Rahat eivät riitä samalla tavalla kauppakassin ostoon niin kuin ennen.

Tulevan taantuman syvyydessä on paitsi kyse kuluttajien rahojen konkreettisesta riittävyydestä, myös uskosta tulevaan.

– Puolet koko meidän taloudestamme on tavallisten ihmisten kuluttamista. Jos ihmiset pelästyvät ja lopettavat kaupassa käynnin, tulee paha taantuma.

– Jo nyt näemme, että työttömyysaste on lähtenyt nousuun, ja uusia avoimia työpaikkoja tulee vähemmän. Tilanne on jo kääntynyt, mutta se ei ole vielä kauhean paha.

Katso Aki Kangasharjun koko haastattelu MTV Katsomosta. Näin ristiriitainen taloustilanne Suomessa nyt on.

Lue myös:

    Uusimmat