Yleinen ajotapa on uhka koululaisille: "Nyt on se hetki, jolloin jokaisen pitäisi ymmärtää..."

Kännykän näprääminen ajaessa on suuri onnettomuusriski – toimittajamme kokeili matkapuhelimen käyttöä ajon aikana 6:54
Katso videolta, millaisen onnettomuusriskin kännykän räplääminen ajaessa muodostaa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä ajoneuvojen kuljettajien pitää muistaa liikenteessä, kun koulut alkavat?

Vastaus: Lukuvuoden 2022─2023 koulutyö käynnistyy lähes kaikissa peruskouluissa ensi viikolla. Koululaisten palatessa liikenteeseen ajoneuvojen kuljettajien on oltava erityisen tarkkoja, sillä mukana on myös itsenäistä liikenteessä liikkumista ensikertaa opettelevia ekaluokkalaisia.

Lapsen kyky jakaa huomiota useampaan asiaan samanaikaisesti on rajallinen. Joskus ajatukset saattavat olla ihan kokonaan muualla kuin liikenteessä, vaikka siellä liikutaankin.

Lisäksi aloittelevan koululaisen pieni koko lisää riskiä oikeastaan kahdestakin syystä: matalalta havainnoitaessa jää herkästi olennaisia asioita havaitsematta, vaikka niihin yrittäisikin kiinnittää huomiota, esimerkiksi pysäköityjen autojen toimiessa näköesteenä.

Toisaalta pieni lapsi jää ajoneuvojen kuljettajien näkökulmasta katsottuna herkästi myös piiloon esimerkiksi juuri pysäköityjen autojen tai kasvillisuuden taakse.

Liikenteessä tarvitaan aina tarkkuutta, mutta erityisesti nyt, kun pienet koululaiset ovat liikkeellä. Valitettavan monen kuljettajan näkee räpläävän puhelintaan ajoneuvon liikkuessa, vaikka tämä kiellettyä onkin. Nyt on se hetki, jolloin jokaisen pitäisi ymmärtää priorisoida ajamisen turvallisuus kaiken muun edelle. Somen kyllä ehtii päivittää ja viestit lukea myöhemminkin.

Mitä tapahtuu, kun luet viestin ajaessa? MTV testasi, montako metriä pidät silmiä puhelimessa, kun "vain vilkaiset nopeasti" – katso testi yllä olevalta videolta.

Tarkkana suojateiden läheisyydessä

Autoilija osoittaa mielellään huomaavaisuutta pienelle lapselle pysähtymällä ennen suojatietä. Näin kuuluukin toimia ja siihen velvoittaa myös tieliikennelaki. Lapsi ei kuitenkaan aina kykene hahmottamaan kokonaisuutta tai tilanteeseen liittyviä muita riskejä.

Esimerkiksi kaksikaistaisella tiellä, jolla on yksi kaista molempiin suuntiin, vasemmalta lähestyvän auton pysähtyessä ennen suojatietä, saattaa lapsi ajatella, että ylitys on turvallista. Tällöin hän herkästi unohtaa vilkaista oikealle. Tilanteessa tarvitaan erityistä tarkkuutta lapsesta katsottuna oikealta lähestyvältä autoilijalta, sillä jo tieliikennelakikin velvoittaa hänet antamaan lapselle esteettömän kulun.

Mikäli samaan ajosuuntaan on useampia kaistoja, on pidettävä mielessä, ettei suojatien eteen pysähtynyttä autoa saa ohittaa pysähtymättä. Lapsi ei välttämättä tiedosta vaaraa eikä osaa näin varmistaa pysähtyneen auton taakse jäävää kaistaa – tai vaikka osaisikin, hänen mahdollisuutensa havainnoida sinne ovat pienen koon vuoksi rajalliset.

Myös suojatietä tällaisessa paikassa ensimmäisenä lähestyvän ajoneuvon kuljettaja voi parantaa tilanteen turvallisuutta pysähtymällä jo hyvissä ajoin (noin 20 metriä ennen suojatietä). Tällöin hän parantaa viereistä kaistaa ajavan mahdollisuuksia havainnoida suojatielle eikä edellä kuvatun kaltaista giljotiinia pääse muodostumaan.

Oikea tilannenopeus myös pyörätiellä

Tarkkuutta tarvitaan myös pyöräilijöiltä. Esimerkiksi yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kulkeva lapsi saattaa yllättäen vaihtaa väylän laidalta toiselle tai muuten siirtyä sivusuunnassa. 

Tilannenopeus on erityisesti lapsia lähestyttäessä polkupyörälläkin sovitettava sellaiseksi, ettei päälle ajon vaaraa ole sen enempää ohitus- kuin kohtaamistilanteissakaan.

Olisitko osannut nämä kaikki? Alla olevalla videolla näytetään, kenen kuuluu väistää eri tilanteissa.

Kumpi väistää, auto vai pyörä? Tässä selkeät vastaukset! 1:31
KATSO VIDEO: Kumpi väistää, auto vai pyörä? Tässä selkeät vastaukset!

Lue myös:

    Uusimmat