Yksi tuote myy, vaikka älypuhelinkin sen korvaisi – paperisten kalentereiden rinnalle jatkuvasti uusia malleja

Paperisten kalentereiden suosio ei laske, vaikka maailma ympärillä digitalisoituu.

Aivan kaikkea ei nähtävästi tekniikkakaan pysty korvaamaan: perinteinen paperinen kalenteri nimittäin myy vuodesta toiseen.

Muun muassa Tanskan yleisradioyhtiö DR uutisoi paperisten kalentereiden suosion jopa kasvaneen viime vuosina, vaikka maailma samaan aikaan digitalisoituu. Yllättävä ilmiö näkyy myös Suomessa.

Akateemisen Kirjakaupan ostaja Kirsti Kemppainen vahvistaa suunnan olevan meillä saman kuin Tanskassa. Paperisten kalentereiden rinnalla myydään nykyisin myös niin kutsuttuja bullet journal -vihkoja, joissa on tavallisten kalenterisivujen lisäksi rutkasti tilaa muistiinpanoille. Bullet journal on ikään kuin kalenterin, muistikirjan ja päiväkirjan yhdistelmä.

Alunperin newyorkilaisen suunnittelijan Ryder Carrollin kehittämästä bullet journal -kalenterisysteemistä on tullut nopeasti valtava hitti maailmalla. Bullet journalit ovat myös hiljattain rantautuneet Suomeen.

Myös Suomalaisen kirjakaupan ostojohtaja Reetta-Liisa Pikkola sekä kalenterivalmistaja Ajaston toimitusjohtaja Petri Salo toteavat paperisten kalentereiden suosion säilyneen vahvana viime vuosina digitalisaatiosta huolimatta. Pikkola kertoo huomanneensa myös kalentereiden tuunauksen yleistyneen.

***


Lue myös:

    Uusimmat