Liikennetyömaalla monet autoilijat unohtavat alennetun nopeusrajoituksen. MTV Uutisten haastattelema työmies kertoo, että hänen mielessään pyörii päivittäin riski siitä, että onnettomuus sattuisi omalle kohdalle.
– Nopeusrajoitus on enimmäisnopeus, jota saa ajaa, ei vähimmäisnopeus, työmies huokaa MTV Uutisten haastattelussa.
Pääkaupunkiseudulla työskentelevä työmies julkaisi aiheesta puhuttelevan Faceobook-päivityksen. Hän haluaa kuitenkin pysytellä tässä jutussa nimettömänä, koska hän on saanut osakseen myös tuohtuneiden autoilijoiden ryöpytystä tuomalla aiheen esiin. Erityisesti kesäisin tietyömaat täyttävät Suomen ja joka päivä teillä työskentelevät ihmiset asettavat itsensä vaaraan.
– On suorastaan ihme, että sieltä kuitenkin joka päivä selviydytään hengissä pois, mies aloittaa.
– Hyvin pieni osa huomioi sitä työntekijää siellä tienposkessa tai noudattaa rajoituksia, työmies kirjoittaa kokemuksistaan tietyömaan reunalta autoilijoiden kaahatessa ohitse.
Kuva kiteyttää tietyömiehen kauhun
Omien kokemusten pohjalta mies nostaa esiin muutamia, osittain kärjistettyjä, huomioita autoilijoiden tyypillisestä käyttäytymisestä tietyömailla ja niiden läheisyydessä.
”Jos tiellä on ennakkomerkki, että 700 metrin päästä kaksikaistaiselta tieltä on siirryttävä yhdelle kaistalle, ehtii vielä ohittaa ainakin 2–3 autoa.”
”Tietyöalueesta kertova liikennemerkki ja nopeusrajoitus 100 km/h tarkoittaa sitä, että se ei vaadi vielä toimenpiteitä, vaan voi ajaa vielä 120 km/h.”
”Nopeusrajoitus on 80 km/h, se tarkoittaa sitä, että sataa pystyy vielä ajamaan.”

