Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksi kuva todistaa työmiesten jokapäiväisen kauhun liikennetyömaalla – "Suorastaan ihme, että sieltä selviydytään hengissä pois"

5:49Tietyömailla kuolee vuosittain kolme ihmistä ja loukkaantuu liki 130 – MTV kysyy tienposkessa, miksi hidastaminen on niin vaikeaaJärkyttävä tulos hetkessä: MTV mukana liikennevalvonnassa, 38 minuutissa 70 sakkoa – yhden hurjastelijan kortti hyllylle.
Julkaistu 11.07.2020 08:09
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Liikennetyömaalla monet autoilijat unohtavat alennetun nopeusrajoituksen. MTV Uutisten haastattelema työmies kertoo, että hänen mielessään pyörii päivittäin riski siitä, että onnettomuus sattuisi omalle kohdalle.

– Nopeusrajoitus on enimmäisnopeus, jota saa ajaa, ei vähimmäisnopeus, työmies huokaa MTV Uutisten haastattelussa.

Pääkaupunkiseudulla työskentelevä työmies julkaisi aiheesta puhuttelevan Faceobook-päivityksen. Hän haluaa kuitenkin pysytellä tässä jutussa nimettömänä, koska hän on saanut osakseen myös tuohtuneiden autoilijoiden ryöpytystä tuomalla aiheen esiin. Erityisesti kesäisin tietyömaat täyttävät Suomen ja joka päivä teillä työskentelevät ihmiset asettavat itsensä vaaraan.

– On suorastaan ihme, että sieltä kuitenkin joka päivä selviydytään hengissä pois, mies aloittaa.

– Hyvin pieni osa huomioi sitä työntekijää siellä tienposkessa tai noudattaa rajoituksia, työmies kirjoittaa kokemuksistaan tietyömaan reunalta autoilijoiden kaahatessa ohitse.

Kuva kiteyttää tietyömiehen kauhun

Omien kokemusten pohjalta mies nostaa esiin muutamia, osittain kärjistettyjä, huomioita autoilijoiden tyypillisestä käyttäytymisestä tietyömailla ja niiden läheisyydessä.

”Jos tiellä on ennakkomerkki, että 700 metrin päästä kaksikaistaiselta tieltä on siirryttävä yhdelle kaistalle, ehtii vielä ohittaa ainakin 2–3 autoa.”

”Tietyöalueesta kertova liikennemerkki ja nopeusrajoitus 100 km/h tarkoittaa sitä, että se ei vaadi vielä toimenpiteitä, vaan voi ajaa vielä 120 km/h.”

”Nopeusrajoitus on 80 km/h, se tarkoittaa sitä, että sataa pystyy vielä ajamaan.”

”Mies on kaistalla tietyöalueella 60 km/h rajoitusalueella 100 metrin päässä pysäytyslätkä ylösnostettuna. Se ei näytä sitä minulle, vaan takana tulevalle autoilijalle, joten kiihdytän hieman, niin ymmärtäähän poloinen väistää.”

Mies päätti julkaista päivityksensä yhteydessä myös rajun kuvan tietyömaalla tapahtuneesta onnettomuudesta viime viikonloppuna. Hän ei tiedä onnettomuuden taustoja, mutta haluaa herätellä keskustelua tietyömailla vaanivista vaaroista.

– Kuvassa henkilöauto ajaneena päin liikenteen ohjausvaunua. Tämänkin vaunun edessä, noin 200 metrin päässä, oli ihminen töissä.

OMA, liikennetyömaa, onnettomuusRaju kuva paljastaa, kuinka alttiina liikennetyömaalla työskentelevät ihmiset ovat joka päivä. Työmiehen ottamassa kuvassa henkilöauto on törmännyt liikenteen ohjausvaunuun.

Vuosittain kolme kuolee ja yli sata loukkaantuu

Tietyömailla kuolee keskimäärin kolme ihmistä vuosittain. Loukkaantuneita on 130. Haastavimmat tilanteet ajoittuvat työmatkaliikenteen ruuhkiin iltapäivällä, sillä eniten loukkaantumisia sattuu kello 13–19 välisenä aikana.

Liikenneturva kertoi toukokuussa, että erityisesti tänä kesänä teiden päällystystöitä tehdään tavallista enemmän. Virasto muistutti tiedotteessaan, että nopeuden kanssa on syytä pitää malttia, vaikka tietyömaalla ei juuri sillä hetkellä näyttäisikään tapahtuvan mitään.

– Jos vaikkapa viikonloppuaikaan on tietyömaan kohdalla yhä alempi rajoitus, johtuu se siitä, ettei tieympäristö ole vielä valmis normaalien rajoitusten käyttöönottamiseksi. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai edessä voi olla jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi kertoi tiedotteessa.

Lisää aiheesta:

Matias kuvasi erikoisen liikennemerkkisekoilun Espoossa – mitä nopeutta tässä kuuluu ajaa?Naantalilainen nopeusrajoitushaaste: "Tarvitsisin paljon sporttisemman auton selvitäkseni tuosta"F1-kisoista tuttuun käytäntöön voi törmätä myös Suomen kesässä: "Ei kannata tööttäillä tai vilkutella valoja"Miksi nopeusrajoitusta ei palauteta normaaliksi, jos tietyömaalla ei enää tehdä mitään? – "Ohjeet on, että..."Tietyö valmistunut aikoja sitten, mutta nopeusrajoitusta ei nosteta – ärsyttääkö? Toimi näin!Kommentti: Kun Antti Ammattilainen sai kahvikuppinsa 30 sekuntia nopeammin
TietyötLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Tietyöt
  • 29.9.21:41
    Autot

    Hämmentynyt autoilija ohjattiin vasten liikennettä MTV:n edustalla – näin vastaa Helsingin kaupunki

  • 23.7.13:11
    Keuruu

    Keuruun tieromahduksen syy varmistui

  • 27.6.05:27
    Junat

    Työmaakaaos pani pikkukaupungin sekaisin – "Saan hermoromahduksen"

  • 19.6.17:48
    Liikenne

    Katso kesän pahimmat tietyöt yhdellä vilkaisulla

  • 11.6.10:34
    Liikenne

    Mökkireissu suunnitteilla? Ota korjaustyöt huomioon kesän auto- ja junaliikenteessä