Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

WSJ: "Googletus" voi jäädä menneisyyteen – tässä syyt

Asiantuntijan mukaan tekoäly voi tehdä hakukoneille sen, mitä nettikaupat tekivät Walmartille.
Asiantuntijan mukaan tekoäly voi tehdä hakukoneille sen, mitä nettikaupat tekivät Walmartille.
Julkaistu 02.12.2024 06:19
Toimittajan kuva
Jouko Luhtala

jouko.luhtala@mtv.fi

Ihmiset hakevat netistä yhä enemmän tietoa ja tuotteita muilla keinoilla kuin hakukoneilla. 

Jos Google olisi laiva, se olisi Titanic ennen jäävuoreen törmäämistään eli väitetysti uppoamaton alus, joka on pian kohtaamassa katastrofaalisen luonnonvoiman.

Näin kirjoittaa arvostettu talouteen erikoistunut yhdysvaltalaislehti Wall Street Journal (WSJ).

WSJ otsikoi juttunsa: "Googletus on vanhoille ihmisille. Se on ongelma Googlelle."

Maailman ylivoimaisesti käytetyimmällä hakukoneella on yhtäkkiä useita ongelmia.

Peruspulma on se, että ihmiset hakevat netistä yhä enemmän tietoa ja tuotteita muilla keinoilla kuin hakukoneilla.

Tällä on ollut suora vaikutus mainostuloihin, jotka ovat Googlen ydinliiketoimintaa.

Ennusteen mukaan Googlen osuus Yhdysvaltojen mainosmarkkinoista laskee ensi vuonna alle 50 prosenttiin, arvioi eMarketer. Jos näin käy, kyseessä on ensimmäinen kerta eMarketerin seurantahistoriassa.

Lue myös: ChatGPT sai hakukoneominaisuuden – haastaa Googlen ylivaltaa

"Googletus" historiaan?

Siinä, missä "googletus" on käytännössä ollut synonyymi tiedon etsimiselle netistä, nuoret käyttävät yhä kasvavissa määrin muita alustoja tiedon kalasteluun.

WSJ nostaa esimerkiksi sen, että yhdysvaltalaiset etsivät tuotteita suoraan Amazonista Googlen sijaan.

Nuorten suosima videopalvelu TikTok puolestaan hallitsee alle neljää prosenttia yhdysvaltalaisista digimarkkinointidollareista, mutta sen kasvupotentiaali on "merkittävä", WSJ kirjoittaa.

TikTokin mukaan noin neljännes sen käyttäjistä etsii sillä jotain alle puoli minuuttia sovelluksen käynnistämisen jälkeen.

Myös tekoäly on monilla käyttäjillä vähintään osin korvannut Googlen.

Hakukoneiden tarjoamista hakutuloksista on myös tullut aiempaa epäluotettavampia, sillä nettiin tulvii joka päivä valtava määrä tekoälyn luomaa sisältöä.

Merkittävä osa tekoälypohjaisesta sisällöstä on joko tahattomasti tai tahallisesti virheellistä tai puutteellista.

Lue myös: Googlelle tiukka vaatimus Chrome-selaimesta

Klikit laskussa

Yhdessä nämä asiat voivat johtaa Googlen hakukoneen käyttäjämäärien pitkäaikaiseen laskuun, WSJ arvioi.

WSJ:n haastatteleman asiantuntijan mukaan tekoäly voi tehdä hakukoneille sen, mitä nettikaupat tekivät Walmartille.

Google on vastannut tekoälyhaasteeseen tarjoamalla yhdysvaltalaisille käyttäjilleen AI:n luoman koosteen hakutuloksista.

Tällä voi olla WSJ:n mukaan se seuraus, että perinteisten nettisivujen käyttö ylipäätään vähenee, sillä ihmisten tarvitsee aiempaa vähemmän klikata linkkejä saadakseen etsimänsä tiedon.

Jos klikit vähenevät, laskee myös erilaisten sivustojen tarve sovittaa sisältönsä Google-ystävälliseksi.

Googlen mainosten klikkausmäärät ovat jo laskussa. Edellisellä neljänneksellä niitä klikattiin kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Googlen johtoasema tuskin katoaa nopeasti, muistuttaa Harvardin yliopiston professori David Yoffie.

– Tiedämme, että ihmisillä on taipumus hankkia tiettyjä tapoja, ja jos uusi tuote ei ole huikeasti parempi, he jatkavat vanhoilla tavoillaan, hän jatkaa.

Lisää aiheesta:

Jos Yhdysvallat kieltää TikTokin, mitä tapahtuu seuratuille tileille?Elon Muskin X:n haastaja hehkuttaa: Miljoona uutta käyttäjää vuorokaudessaVoiko Googlen hakutuloksiin luottaa? Saksalaisselvitys löysi hakukoneista "huomattavia ongelmia"Microsoft-pomo antoi vakavan varoituksen Googlesta: "Painajainen"Kiusallista: Tämä on Bing-hakukoneen suosituin hakusana – ainakin Googlen mukaanGoogle antaa Applelle joka vuosi aivan hirvittävän läjän rahaa pitääkseen kiinni etulyöntiasemastaan: "Halunnee varmistaa, ettei Microsoft tarjoa enemmän"
GoogleDigiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Google
  • Eilen09:10
    Juuso Karikuusi

    Juuso Karikuusi teki suuren päätöksen ja jäi "tyhjän päälle" – yllättävän puhelinsoiton jälkeen asiat loksahtivat paikoilleen

  • 8.9.21:14
    Nepal

    Nuoret raivostuivat hallituksen somepäätöksestä Nepalissa, lähes 20 kuollut

  • 5.9.22:57
    Raha

    Googlelle miljardien sakko – Trump: Epäoikeudenmukaista

  • 2.8.20:05
    YouTube

    ASMR-Kirsi kuiskuttelee seuraajilleen suosikkivideoilla: "Kuin olisi tuhansia ystäviä"

  • 30.7.06:18
    Sosiaalinen media

    Australia aikoo kieltää Youtuben käytön alle 16-vuotiailta