Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

WRC-tähdiltä kritiikkiä Viron MM-rallin erikoisuudelle – "Ovat tosi ilkeitä ja isoja"

2:26Kalle Rovanperällä vauhdikas paluu WRC-auton rattiin Keski-SuomessaVideolla kuvaa Kalle Rovanperän testeistä Keski-Suomessa.
Julkaistu 04.09.2020 08:37

AKI HIETAVALA

Rallin MM-sarja pääsee vihdoin perjantai-iltana käyntiin, kun WRC-autot suuntaavat upouuden Viron MM-rallin erikoiskokeille.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä ei tyydy vähään rallin MM-sarjan uutukaisessa – "Tiedän vauhdin tulevan helposti"

LUE MYÖS: MM-rallikausi jatkuu historiallisella tavalla, Virossa on yksi suosikki ylitse muiden – "En ole aiemmin ollut näin kilpailukykyinen"

Viron rallissa vauhtia ja vaarallisia tilanteita tulee riittämään. Pätkänopeudet nousevat huimiin lukemiin ja niitä hillitäkseen järjestäjät ovat tehneet reitille sekä keinotekoisia shikaaneja että hyppyreitä.

Varsinkin hyppyrit nousivat pinnalle, kun reitistä kysyttiin kuljettajilta nuotituksen jälkeen.

– Tässä kisassa on todella paljon hyppyjä, joissa vauhtia on paljon. Niiden hallitseminen on tärkeää, koska suurin osa niistä ei ole vain pieniä nyppyjä. Se tarkoittaa, että ajolinjan on joka kerta oltava kohdillaan. Myös vauhtia pitää hallita, ettei lennä liikaa, jottei miehistö tai auton runko ota liikaa iskuja, Toyotalla ajava Sébastien Ogier sanoo.

– Toisaalta jokaiseen hyppyyn ei voi ottaa liikaa vauhtia pois, ettei häviä koko kisaa. Hyppyreiden hallinta on iso juttu minulle tänä viikonloppuna. Jos niistä vetää ihan täysillä, niin varmasti joko kartturin selkään tai auton runkoon tulee osumaa. On vain tajuttava rajansa ja optimoitava vauhti.

Viime vuonna Ogierin nykyinen tallikaveri, silloin vielä Fordilla ajanut Elfyn Evans loukkasi selkäänsä Viron MM-rallin promootiokisassa.

– Sama hyppy on mukana nytkin ja se on ihan luonnollinen, sitä ei ole sinne tehty. Jotkut rakennetuista hypyistä ovat kuitenkin tosi hurjia. Ei tunnu kovin järkevältä ajaa niihin kuutosvaihteella 180 kilometrin tuntivauhtia. Silti tykkään siitä, että on paikkoja, joissa voi tehdä eroa. Jos on vain suoraa ja täysillä, niin missä siinä tekee eroa. Hyppyreiden hallinta on kuitenkin minulle iso teema. Siinä voi voittaa tai hävitä koko rallin, Ogier toteaa.

M-Sport Fordin suomalaiskuljettaja Teemu Suninen ruotii keinotekoisia hyppyreitä kuusinkertaista mestaria tylymmin sanoin.

– Tänä vuonna keinotekoiset hyppyrit ovat jopa isompia kuin viime vuonna. Se on iso haaste meille, että osaamme arvioida, millä vauhdilla niistä voi ajaa. Toki se on meidän oma riski, mutta tänään mietin, että miten nuo tiemuutokset vaikuttavat tavallisiin ihmisiin, jotka niillä teillä normaalisti ajavat, Suninen ihmettelee.

Tallikaverin kanssa samoilla linjoilla on Esapekka Lappi.

– En ole kovin iso niiden keinotekoisten hyppyteiden fani. En voi kuitenkaan tehdä asialle mitään. Se on sama kaikille, pieksämäkeläinen summaa.

– Monet niistä hypyistä ovat tosi ilkeitä ja isoja. On tosi vaikea arvioida, miten niistä lentää milläkin vauhdilla. Jos takana on vain suoraa tietä, niin se on tehtävissä. Nyt niissä on jotain mutkia aina takana, joten on vaikea tietää, mihin tulee alas, Lappi jatkaa.

Lisää aiheesta:

Tuleeko MM-kalenteriin palaavasta kisasta Rovanperän näytös? Chilen rallissa suomalaiskuskille osuvat erikoisuutensaKalle Rovanperä yllättyi rajusta haasteesta: "En odottanut ihan noin vaikeaa"Esapekka Lappi pääsee vihdoin takaisin MM-rallipoluille – "Aika kauan olen tätä odottanut"Esapekka Lappi yllätti Viron MM-rallin avauksessa –  "Mukava sysäys itseluottamukselle"Uudessa MM-rallissa isoja hyppyjä? – "Voivat heittää autoa aika paljon"Jari-Matti Latvalalla videosulkeiset ennen uutuuskisaa – "Ei voi ajaa sen mukaan, mitä silmät näkevät"
RalliSebastien OgierTeemu SuninenEsapekka LappiUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen13:36
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä: Erityinen varuste viimeisessä MM-rallissa

  • Eilen06:02
    MM-ralli

    Kommentti: Kolme kiehtovaa vaihtoehtoa – MM-rallihistoriaan piirtyy poikkeuksellinen tarina

  • ma13:35
    MM-ralli

    MM-rallitähteä uhkaa kiusallinen kohtalo – "Ei mitään hävittävää"

  • ma12:02
    MM-ralli

    MM-rallissa fiaskon mahdollisuus – "Pitää olla avarakatseinen"

  • ma05:57
    MM-ralli

    Päättyykö MM-rallikausi skandaaliin? Saudi-Arabian osakilpailun ja sääntöjen välillä hämmentävä ristiriita